1

The Sixteen en de eeuwenlange bewondering voor Palestrina


-advertentiepositie-



The Sixteen en de eeuwenlange bewondering voor Palestrina

» Let op: deze activiteit is voorbij «

The Sixteen , Harry Christophers (Dirigent) Palestrina - Missa sine nomine (bew. J. Bach) , Victoria - Laetatus sum , Palestrina - Vine

Bach en Palestrina
In de zestiende eeuw bloeide Rome op als stad van de kunsten. In het kader van de contrareformatie en het geloof in ‘unam sanctam ecclesiam catholicam’ richtte de paus met de bouw van de Sint-Pieter overduidelijk een teken van zijn macht op. Veel kunstenaars vestigden zich in de stad en zetten de pauselijke ceremonies luister bij. Ook Palestrina deed dat, en groeide uit tot de meest gelauwerde componist van zijn tijd. De zogeheten ‘Palestrinastijl’ werd een begrip. Zijn polyfone techniek en contrapunt worden eeuwen later nog als baanbrekend beschouwd. Ook Bach was een bewonderaar, hij maakte een bewerking van Palestrina's Missa sine nomine.

Rome en Venetië als centrum van de wereld
De roem van Palestrina lokte componisten als de Spanjaard Victoria naar de pauselijke residentie. Zijn werken kunnen zich, met hun volmaakte melodische lijnvoering en gloedvolle harmonieën, met die van Palestrina meten. De Duitser Schütz leerde het ambacht niet in Rome, maar in het niet minder op prestige gerichte Venetië. Hij nam zijn kennis mee naar zijn noordelijke vaderland. Met fameuze composities als Musicalische Exequien werd hij de beroemdste Duitse componist van de zeventiende eeuw.

 Bezoek www.concertgebouw.nl

The Sixteen en de eeuwenlange bewondering voor Palestrina
Leuke foto beschikbaar? Stuur er eentje op naar redactie@dagjeweg.nl.