door

De wereld van de forens

Tentoonstelling over forensenbestaan in Museum Hilversum

archief oud artikel 29 januari 2008 Hilversum, Noord-Holland Bumper aan bumper in een file of opeengepakt in de trein. In Nederland reizen duizenden mensen dagelijks van huis naar het werk. Volgens Museum Hilversum is het forensenbestaan een cultuur op zich. Het museum maakte daarom de tentoonstelling 'Routine', die van 2 februari tot 31 augustus te zien is.

"De tentoonstelling is vooral een enorm feest van herkenning voor forensen", zegt Rietje Veltkamp van Museum Hilversum. "De tentoonstelling is bovendien heel actueel, want het openbaar vervoer en de fileproblematiek staan voortdurend ter sprake. De wereld van een forens is uniform en oppervlakkig. Maar de wereld van de forens is ook 'een moment voor jezelf' in een hectisch bestaan." Aan de basis van dit bestaan ligt volgens het museum de idylle van het buitenwonen.

Autostoelen

Het woon-werkverkeer is op een leuke en passende manier in beeld gebracht door het museum. "We tonen in 'Routine' vooral veel filmpjes en interessante onderzoeken", zegt Veltkamp. Als bezoekers de filmpjes willen bekijken, kunnen ze plaatsnemen in... autostoelen. Er is een compilatie van audiovisuele kunst, stukjes uit speelfilms en een documentaire over 'de psyche van de forens'. De tentoonstelling gaat niet alleen over nu, maar belicht ook het forensenbestaan van 1890 tot 1970. Uit de tentoonstelling blijkt dat forensen vroeger voornamelijk als iets goeds werd gezien en dat de negatieve kanten pas later de boventoon voerden.

Er wordt ook nagedacht over de toekomst. Veltkamp: "We laten in de tentoonstelling hoe het forensenbestaan zal veranderen. Denk bijvoorbeeld aan een soort rijdende huiskamers." In Hilversum stappen 's ochtends meer mensen uit de trein dan in de trein. Het museum besteed extra aandacht aan de ontwikkeling van het forensen in Hilversum, maar is voor forensen uit heel Nederland herkenbaar en leuk.

De geschiedenis van de forens

De scheiding van wonen en werken wordt aan het begin van de twintigste eeuw door architecten en stedenbouwers met veel verve en grote gebaren geïntroduceerd. Het is het begin van de moderne tijd, die een belofte inhoudt voor de toekomst. In de ontwerpen zijn de buitenwijken ruim, licht en groen en zinderen de bedrijvencentra. De forens verplaatst zich per monorail of helikopter. De wegen zijn breed en recht, het verkeer raast stevig door.

Rond de jaren zeventig eist de werkelijkheid zijn tol en blijkt de keerzijde van het modernisme. Japanse forensen worden tijdens de spits stevig aangeduwd. De mentale grens van technische vooruitgang, scheiding van functies en verlies aan identiteit is bereikt. Dit grensgebied intrigeert kunstenaars. Zij onderzoeken hoeveel van je ziel vervliegt in een wegrestaurant en wie je bent in een file. Ondertussen wijzigt de ruimtelijke inrichting van Nederland amper. Hoewel de Vinex-wijk in principe is gericht op het dichtstbijzijnde centrum, het openbaar vervoer en de fiets, neemt de verkeersproblematiek alleen maar toe.
bron: Museum Hilversum.

Redactioneel - Laatst gewijzigd: 2022-12-28 13:05:49 · Gepubliceerd: 29 januari 2008 - 1144