door

Boek zoekt lezer

Lezers al eeuwenlang verleid om boeken te kopen

archief oud artikel 5 maart 2008 Amsterdam, Noord-Holland AMSTERDAM - Sonja Bakker, Harry Potter en de Da Vinci Code vlogen de boekwinkels uit. Kwestie van goede boeken of van uitgekiende marketing? Al in de zeventiende eeuw werden Nederlanders door affiches verleid om boeken te kopen. In de Bijzondere Collecties van de Amsterdamse Universiteitsbibliotheek is de expositie 'Boek zoekt lezer' te zien.

De tentoonstelling laat zien hoe Nederlanders al eeuwenlang door catalogi, boekbanden, affiches, tijdschriften en signeersessies tot het aankopen van boeken worden verleid. Sinds de jaren dertig van de vorige eeuw is daar ook de boekenweek bijgekomen. 'Boek zoekt lezer' is georganiseerd in het kader van de Boekenweek 2008 (12 tot 22 maart) en Amsterdam Wereldboekenstad.

Gratis

'Boek zoekt lezer' is gratis te bezoeken en is interessant voor jong en oud. De tentoonstelling laat niet alleen zien hoe de advertenties er door de jaren heen uitgezien hebben, maar ook hoe de productie van boeken zich ontwikkeld heeft. Van houten handpers en lithografie (kleur en illustraties) tot het digitale boek. Heel leuk is het om te leren hoe de uitstraling en de persoon van de schrijver steeds belangrijker zijn geworden. De tentoonstelling is tot 28 mei 2008 te zien.

Boekenweek

De Boekenweek 2008 wordt gehouden van 12 tot 22 maart is. Overal in Nederland wordt aandacht gegeven aan het kopen en lezen van boeken. Het boekenweekgeschenk is dit jaar 'De Pianoman' van Bernlef. Het thema van de Boekenweek is ouderdom. Het motto 'Van oude menschen... - de derde leeftijd en de letteren' is ontleend aan Couperus' boek 'Van oude mensen, de dingen, die voorbijgaan'.

Redactioneel - Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 5 maart 2008 - 1587