door

Foto: Bert Nienhuis

De foto's hebben geen onderschrift nodig

archief oud artikel 18 januari 2009 Amsterdam, Noord-Holland Levensgrote foto's van bekend en onbekend Nederland sieren de eerste zaal van het Joods Historisch Museum. In deze strak vormgegeven ruimte is tot en met 5 april 2009 een overzichtstentoonstelling te zien van al het fotowerk van Bert Nienhuis. We mogen wel zeggen: dé fotograaf van Vrij Nederland!

Echte mensen

Bert Nienhuis is al vanaf 1975 werkzaam voor het opinieblad Vrij Nederland. In al die jaren heeft Bert elk mens dat hij voor zijn lens kreeg zo echt mogelijk op de plaat gekregen. Maar hoe doet hij dat eigenlijk? De documentaire die draait tijdens de tentoonstelling 'Foto: Bert Nienhuis', geeft antwoord op die vraag.

Verhalende foto's

De camera wijkt niet van zijn oog. Nienhuis portretteert een universiteitsrector in haar kantoor. Terwijl hij rondjes om haar heen draait, stelt hij de vrouw gerust door allemaal vragen te stellen over haar leven en achtergrond. Nienhuis heeft zijn huiswerk gedaan en weet dat mevrouw uit een kappersfamilie komt. Als hij dat noemt, vertelt zij hoe het is gekomen dat zij, voorbestemd voor het kappersvak, uiteindelijk op de directiestoel terecht kwam. Bert wil na wat statige foto's in het universiteitsgebouw daarom graag nog foto's maken in 'de kapsalon om de hoek'. Om de verhalende foto te schieten.

Bloemetjesbehang

Na het zien van de documentaire komen de foto's veel meer tot leven. Als bezoeker probeer je een voorstelling te maken van het moment waarop de foto werd geschoten. Wat heeft Bert gezegd? Bij het portret van actrice Famke Janssen borrelt een andere vraag op. Want hoe heeft Nienhuis Famke Janssen zo ver gekregen om zich te laten vereeuwigen in een oudbollige slaapkamer met bloemetjesbehang en dito dekbedovertrek. Het is trouwens wel een prachtige foto. Het krachtige gezicht van Janssen komt extra naar voren in de liefelijke omgeving. Alsof haar gezicht er op is geplakt om te contrasteren.

Geen lach te bekennen

Geen bloot lachende tanden voor Nienhuis lens. Het is een raadsel of hij mensen opdraagt niet te lachen, maar het is wel opvallend dat de geportretteerde personen bijna allemaal hun kaken stijf op elkaar houden. De bekende foto ‘Dansmarietjes' is een daarom een verademing. Op deze plaat zijn twee identieke meisje te zien die ongeremd lachen. Het portret van deze jonge meiden is onderdeel van de VN-serie over duo's.

De adel van armoede

Uit de veel besproken fotoserie 'De adel van armoede' is ook een portret te zien. De foto's werden gemaakt bij een reportage over armoede in Den Haag. Bert Nienhuis fotografeerde arme gezinnen als voorname burgers. Alle gezinnen zijn te zien in een statig decor van dikke rode gordijnen en een jugendstilbank.

Digitale tijdperk

In de documentaire worstelt Nienhuis nog met het digitale tijdperk. "Het bestaat en bestaat toch niet", zegt hij terwijl hij foto's wist van zijn digitale camera. Maar de tentoonstelling 'Foto: Bert Nienhuis' bestaat echt en is zeker de moeite waard om te bezoeken.

'Foto: Bert Nienhuis' is te zien vanaf heden tot en met 5 april 2009 in het Joods Historisch Museum Amsterdam. De documentaire die getoond wordt tijdens de tentoonstelling, wordt begin 2009 bij de Joodse Omroep op televisie uitgezonden.
Foto 1. Tweelingmeisjes in De Pijp / Twin girls in De Pijp neighbourhood, Amsterdam, 1975 Foto / Photo: Bert Nienhuis
Foto 2. Famke Janssen, 1998 Foto / Photo: Bert Nienhuis
Foto 3. Bruiloft, Amstelveen, 1987 Foto / Photo: Bert Nienhuis
Foto 4. Dansmarietjes / Carnival dancers, Venray, 1979 Foto / Photo: Bert Nienhuis
Foto 5. Joop den Uyl, 1977 Foto / Photo: Bert Nienhuis

Reportage - Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 18 januari 2009 - 2276