door

De wereld door een fotolens

archief oud artikel 14 juni 2007 Utrecht, Utrecht Het Centraal Museum is de volgende in een lange lijst van expositieplekken. Van 21 juni tot en met 15 juli biedt het museum onderdak aan de winnaars van World Press Photo, de grootste en meest prestigieuze persfotografiewedstrijd ter wereld. Van hippe jongeren in een kapotgeschoten Libanon tot de beroemde kopstoot van Zinedine Zidane, het is allemaal te zien in Utrecht.

Wereldwijd

Beelden vertellen meer dan duizend woorden, ze leggen een momentopname vast, tonen ons de wereld dichtbij en ver weg en roepen als het goed is vragen op naar het verhaal achter de foto. De beste foto's van 2006, genomen door professionele fotografen, wonnen in een van de tien categorieën die World Press Photo kent. Dit jaar zijn er meer dan 78.083 persfoto's van 4460 fotografen uit 124 landen bij de jury ingediend. Tot de winnaars behoorden 60 fotografen uit 23 verschillende landen. De 200 geselecteerde foto’s reizen de hele wereld over, na Utrecht volgen onder andere Rome, New York, Athene, Londen, Milaan en Tokio.

Zinedine Zidane

Twee Nederlandse fotografen vielen dit jaar in de prijzen. Peter Schols won in de categorie 'Sportnieuws' met beelden van de beroemde kopstoot van de Franse voetballer Zidane tijdens de finale van het WK voetbal in Berlijn. Een eervolle vermelding was er voor Jeroen Oerlemans in de categorie 'Hard nieuws' met een foto van een dode baby in Libanon.

Winnende foto

De jury koos als foto van het jaar 2006 een foto van de Amerikaan Spencer Platt. Op 15 augustus nam hij een foto van hippe jongeren in een rode cabriolet die door een verwoeste buurt in het zuiden van de Libanese hoofdstad Beiroet rijden. Platt nam de foto op de dag waarop het bestand tussen Israël en Hezbollah inging en duizenden Libanezen terugkeerden naar hun huizen. De voorzitter van de World Press Photo jury, Michelle McNally, omschrijft de winnende foto als volgt: "Het is een foto waar je naar kunt blijven kijken. Het heeft de complexiteit en de tegenstrijdigheid van het echte leven, te midden van chaos. Deze foto laat je verder kijken dan wat je op het eerste gezicht ziet."

World Press Photo probeert door middel van haar activiteiten de vrijheid van nieuwsgaring en meningsuiting overal ter wereld te bevorderen. De afbeeldingen dingen naar prijzen in de categorieën Hard nieuws, Reportage, Mensen in het nieuws, Sportnieuws, Sportachtergronden, Hedendaagse kwesties, Dagelijks leven, Portretten, Kunst & Entertainment en Natuur. De prijswinnende foto’s gaan in een reizende tentoonstelling de wereld over. Ruim 2 miljoen bezoekers komen jaarlijks op deze tentoonstellingen af. Leden van Rabobank Utrecht e.o. kunnen de tentoonstelling in Utrecht gratis bezoeken, klanten van de Rabobank krijgen op vertoon van hun betaalpas 50% korting.

Redactioneel - Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 14 juni 2007 - 2542