» Let op: deze activiteit is voorbij «
‘…ik dook onder de bank om de knikkers op te rapen, en toen ik er zo onder zat, kwam ik op de gedachte, op mijn kop te gaan staan, en mijn voeten om hoog te steken, op de plaats waar mijn hoofd hoorde te zijn. Dat de hele klas het zag, en begon te lachen, en hoe langer hoe harder, begrijpt U. Ik werd de bank uitgesleurd, waarbij nu alle knikkers door de klas vlogen. Ik kreeg een flinke draai om mijn oren. De goede man was razend , duwde me in de hoek, en zei: “Durf er niet uit te komen, anders laat ik je de hele week strafregels schrijven.†(C.A. Schipper uit het Vrije Volk)
Sterke verhalen
Iedereen kent ze wel: de sterke schoolverhalen. Vader op zoon en moeder op dochter geven deze verhalen door, zowel de goede als de slechte. In de tentoonstelling Laatste waarschuwing! zullen veel van deze persoonlijke verhalen aan bod komen; verhalen die de bezoeker zal terugvoeren naar zijn eigen schoolherinneringen.
De harde waarheid
Al deze verhalen over straffen en belonen komen in de tentoonstelling aan bod, maar zijn ze echt allemaal waar? Beginnend met de plak en de pechvogel uit de Middeleeuwen tot de beruchte liniaal van de juffrouw in de 20ste eeuw. Van rode krullen en mooie stempels tot lekker snoep en voetbalplaatjes als beloning. De tentoonstelling neemt u mee door de geschiedenis van straffen en belonen op school.
Straffen of belonen
Vandaag de dag staan kranten vol met koppen als: ‘Veel belonen en af en toe straffen werkt het best’, ‘De geslagen klas’, ‘Strafregels zijn geestdodend’ en ‘Leerling schiet docent dood’. Deze koppen duiden op een nieuwe ontwikkeling in het onderwijs, namelijk de gezagsverandering tussen docent en leerling. De tentoonstelling tracht een antwoord te vinden op de vraag wat in deze nieuwe situatie de beste straf of beloning is.
Naast dit alles is er in de tentoonstelling veel te beleven voor jong en oud…bent u al bang voor onze schooldirecteur?