De eenvoud en welsprekendheid van duizend jaar gregoriaanse zang Von Bingen, Obrecht, Pärt, Franco, Lassus, Victoria
De middeleeuwen zijn minder ver weg dan het lijkt. Eenvoud en devotie klinkt door in de gezangen van de 12e-eeuwse Hildegard von Bingen. Luisteren we negen eeuwen later naar de muziek van Arvo Pärt, dan hanteert deze eenzelfde esthetiek. Muziek uit middeleeuwen en renaissance en muziek anno nu ontmoeten elkaar bij The Tallis Scholars, die al ruim 50 jaar aan de top van de vocale ensembles staan.
‘Gregoriaans gezang heeft me geleerd dat er een kosmisch geheim verscholen ligt achter de kunst van het combineren van twee of drie noten’, zei eens Arvo Pärt. Hij zoekt zijn inspiratie bij deze middeleeuwse gezangen. Een verrassend effect op dit programma, geeft de eenstemmigheid van Hildegard en daarnaast het meerstemmig weefsel van Obrecht, Di Lasso en De Victoria. De lofzang op Maria, Salva Regina, horen we in drie versies.Hildegard von Bingen In principio omnes
Jacob Obrecht Salva regina
Hildegard von Bingen O virtus sapientiae
Arvo Pärt Magnificat antiphons
Hildegard von Bingen O ignis spiritus
Hernando Franco Salva regina
Arvo Pärt Da pacem
Hildegard von Bingen O ecclesia
Orlando di Lasso Nunc dimittis ‘Il Magnanimo Pietro’
Tomás Luis de Victoria Salva regina a 8