Prachtige Italiaanse koorklanken beschrijven het lijden van Maria Borzelli, Gualandi, Scarlatti, Leo, Lotti
Grootste werk op het programma is het Stabat Mater (De moeder stond) van Domenico Scarlatti. Zijn roem berust vooral op zijn 550 klavecimbelsonates, maar in zijn jongere jaren in Napels schreef hij ook opera’s en heel wat kerkmuziek. Het bekendste daarvan is dit Stabat Mater uit 1715, dat maar liefst tienstemmig is. Met ‘vlekkeloze zang’ en ‘rijke klank’ zorgt Cappella Amsterdam voor een perfecte balans, aldus Music Web International.
Meestal is het Jezus wiens lijden centraal staat, maar nu is het zijn moeder. Behalve Scarlatti’s werk klinken er nog vijf Italiaanse koorwerken rond het lijden van de Maagd Maria. Van de 18e-eeuwse Italianen Leo en Lotti tot een speciaal opdrachtwerk van Silvia Borzelli waarvan de inkt nog nat is.Silvia Borzelli Tenebrae
Matteo Gualandi Piccolo Requiem
Domenico Scarlatti Stabat Mater
Leonardo Leo Miserere mei Deus
Antonio Lotti Dies irae
Antonio Lotti Crucifixus