Muzikale emoties in twee symfonieën en een concertariaHaydn
Joseph Haydn wordt wel de ‘uitvinder van de symfonie’ genoemd en hij schreef maar liefst 104 symfonieën. Het Sweelinck Barokorkest van de afdeling Oude Muziek van het CvA brengt twee van zijn bekendste samen met een concertaria. Symfonie nr. 49 is een interessant scharnierpunt in zijn compositorische ontwikkeling. Waarschijnlijk was het werk bedoeld voor een kerkelijke uitvoering, mogelijk tijdens de Goede Week – vandaar de bijnaam La passione. De emotionele, vaak donkere lading wijst al vooruit naar de romantiek.
De concertaria Scena di Berenice is een van de grote concertaria’s van de 18e eeuw, waarin intense emoties volop de ruimte krijgen. De aria ging in première op 4 mei 1795 in het King’s Theatre, tijdens Haydns tweede verblijf in Londen. Ook de Symfonie nr. 104 stond op het programma. Het zou Haydns laatste symfonie worden en met de rijkdom aan muzikale verrassingen en sferen klinkt het alsof de componist nog eenmaal alles uit de kast haalt.NB: Dit programma is gewijzigd t.o.v. de eerdere aankondiging. Kaartkopers ontvangen bericht.
Joseph Haydn Symfonie nr. 49 ‘La passione’ in f
Joseph Haydn Scena di Berenice
Joseph Haydn Symfonie nr. 104 ‘London’ in D