Nachtelijke melancholie volgens Beethoven en Field Field, Beethoven
Melancholischer dan de Mondschein-sonate wordt het niet. De bekendste pianosonate van Ludwig van Beethoven is het ultieme romantische meesterwerk, waarin verlangen en eenzaamheid worden gesublimeerd in schoonheid. De wereldvermaarde pianiste Alice Sara Ott maakt haar debuut in het Muziekgebouw met een recital waarin ze Beethoven combineert met een minder bekende tijdgenoot, de Ierse componist John Field, van wie ze een selectie uit zijn Nocturnes speelt.
Tegenwoordig associëren we de term ‘nocturne’ allereerst met Chopin – wiens werk trouwens als een rode draad door Otts discografie loopt –, maar het was John Field die de term als eerste gebruikte voor een bedachtzaam, zangerig pianostuk. Voor haar nieuwste album neemt Ott alle Nocturnes van Field op; daarmee schrijft ze een nieuw hoofdstuk in haar unieke en originele oeuvre.John Field Nocturne nr. 17 in C
Ludwig van Beethoven Pianosonate nr. 19 in g op. 49 nr. 1
John Field Nocturne nr. 1 in Es
John Field Nocturne nr. 2 in c
John Field Nocturne nr. 4 in A
John Field Nocturne nr. 10 in E
Ludwig van Beethoven Pianosonate nr. 30 in E op. 109
John Field Nocturne nr. 14 in G
John Field Nocturne nr. 16 in C
John Field Nocturne nr. 9 in e
John Field Nocturne nr. 12 in E
Ludwig van Beethoven Pianosonate nr. 14 in cis op. 27 nr. 2 'Mondschein'