De hemel van Mahler en de duivel bij Von Weber Von Weber, Ligeti, Mahler
Mahlers Vierde symfonie voert de luisteraar naar de hemel. Mahler gebruikte zijn lied Das himmlische Leben als basis voor deze symfonie. In het vierde deel verklankt een sopraan, afgewisseld met dartele orkestpassages, de geneugten die de bewoners van het hiernamaals te wachten staan. Bij deze uitvoering staat het symfonieorkest van het Conservatorium van Amsterdam onder leiding van de internationaal gevierde dirigent Jun Märkl.
Het concert begint echter duister: de ouverture uit Webers opera Der Freischütz vormt de opmaat tot een verhaal waarin een jager een pact sluit met de duivel. Nog duisterder wordt het in Lontano (Italiaans voor ‘ver weg’) van György Ligeti. Met zijn kenmerkende stijl van elkaar overlappende muzikale lijnen creëert Ligeti een subtiel, onaards klanklandschap met griezelig spannende momenten.Carl Maria von Weber Ouverture uit Der Freischütz
György Ligeti Lontano
Gustav Mahler Symfonie nr. 4
Nieuw werk van José Dias Miranda en Jasmine Karimova, twee compositiestudenten van Conservatorium van Amsterdam