Microtonale avonturen tussen 31 en 96 tonen Kadar, Carrillo, Nuorvala, Waller
In dit MicroFest concert staat de 96-toonsstemming van de Mexicaan Julían Carrillo centraal. Carrillo gold als ‘the grand old man’ van de Mexicaanse muziek. ‘Hij verbrijzelde en herschiep onze chromatische toonladder. Je zou hem de atoomsplitser van de muziek kunnen noemen, behalve dat die naam geen idee geeft van de rijke emotionele wereld die hij heeft geopend’ aldus The Times bij zijn overlijden. Carrillo liet speciale piano's bouwen om zijn composities tot klinken te brengen. De Stichting Huygens-Fokker bezit zo’n zeldzame piano en in dit concert hoor je dat Carrillo’s systeem nog steeds leeft.
De Carrillo-piano klinkt in alle mogelijke combinaties. Juhani Nuorvala schreef een rustgevende solo. Felipe Waller schreef een post-minmalistische compositie voor de Carrillo-piano samen met het Fokker-orgel, wat resulteert in een ontregelende clash tussen twee excentrieke toonsystemen. En harpiste Ernestine Stoop liet een 96-toons harp bouwen om Carrillo’s werk te kunnen uitvoeren.
Matthias Kadar Hangszon
Julián Carrillo Solowerken voor Carrillo-harp
Juhani Nuorvala Kaiho
Juan Felipe Waller Lhorong, 31ºN 96ºE