Sonate Marathon II




Baanbrekende pianomuziek uit 20e eeuw én vroege barok Scarlatti, Bartók, Eisler, Soler, Hindemith

Pianiste Tamara Stefanovich is niet alleen een begenadigd virtuoos, ze is bovenal een vrijzinnig muzikaal denker. Dat toont ze nog maar eens met deze marathon rond het klassieke pianogenre bij uitstek, de sonate. Geen Beethoven, geen ijzeren repertoire en getreden paden: Stefanovich houdt juist een vurig pleidooi voor baanbrekende werken uit de vroege barok én uit de 20e eeuw. In drie delen van telkens een uur klinkt Bach naast Busoni en Scarlatti naast Skrjabin, steeds toegelicht door Stefanovich zelf. Ze speelde dit programma eerder met veel succes in het Southbank Centre in Londen en de Elbphilharmonie in Hamburg en komt er nu mee naar het Muziekgebouw, waar ze al ruim tien jaar een graag geziene gast is.

In deel twee van de Sonata Marathon verschuift het evenwicht naar enkele titanen van de 20e eeuw. Béla Bartók schreef zijn percussieve Pianosonate in zijn ‘pianojaar’ 1926 voor een ‘Imperial Bösendorfer’, een vleugel met extra basnoten. Hanns Eislers Eerste pianosonate staat hoorbaar onder invloed van zijn leraar Schönberg, terwijl Paul Hindemith zijn Derde pianosonate componeerde in 1936, niet lang voor hij nazi-Duitsland ontvluchtte. Uit vroeger tijden krijgen zij gezelschap van sonategrootmeester Domenico Scarlatti en de componerende pater Antonio Soler.

Domenico Scarlatti Sonate in C K. 406
Béla Bartók Pianosonate Sz. 80
Domenico Scarlatti Sonate in g K. 450
Hanns Eisler Pianosonate op. 1 
Antonio Soler Sonate in Des nr. 110
Paul Hindemith Pianosonate nr. 3

 Bezoek www.muziekgebouw.nl

Foto: Muziekgebouw | Foto geüpload door gebruiker import muziekgebouw
Foto: Muziekgebouw | Foto geüpload door gebruiker import muziekgebouw