Schönberg en zijn leerlingen aan de vooravond van de atonaliteitSchönberg, Berg, Eisler
Voordat Arnold Schönberg de grote roerganger van de atonale muziek werd, componeerde hij al meesterwerken in het laatromantische idioom van Wagner en Richard Strauss. De specialisten van Het Collectief bewijzen Schönberg eer met twee van die stukken: het sextet Verklärte Nacht (1899) en de Kammersymphonie op. 9 (1906), in een arrangement van zijn leerling Anton Webern. Het Collectief voorziet Schönbergs muziek in dit avontuurlijke programma van context met werken van twee andere leerlingen van hem, Alban Berg en Hanns Eisler.
De Kammersymphonie, met haar vrije tonaliteit, inspireerde Berg tot zijn Pianosonate op. 1, die door componist Tim Mulleman gearrangeerd is voor Het Collectief. Hanns Eisler schreef zijn Vierzehn Arten den Regen zu beschreiben als filmmuziek bij de korte film Regen van Joris Ivens, die ook tijdens de avond te zien is. Eisler droeg het werk op aan zijn leraar bij diens zeventigste verjaardag. Het Collectief kent dit repertoire tot in de haarvaten; de stukken van Schönberg en Berg legden ze onlangs nog vast op de cd Transfigurations.19.15 uur / Foyerdeck 1 / Inleiding
Door Huib Ramaer
20.15 uur / Grote Zaal / Hoofdprogramma
Alban Berg Pianosonate op. 1 (arr. Tim Mulleman)
Arnold Schönberg Verklärte Nacht op. 4 (arr. Eduard Steuermann)
Hanns Eisler Vierzehn Arten den Regen zu beschreiben
Arnold Schönberg Kammersymphonie op. 9 (arr. Anton Webern)