Een caleidoscoop van nieuwe klanken Padding, Borzelli, S Adams, Winkelman, Moore, Van de Putte e.a.
Wie geïnteresseerd is naar alle mogelijke klanken en limieten van de viool heeft een goede aan Joseph Puglia. In zijn zoektocht naar een nieuwe viool leerde hij meer over de relatie tussen de viool en zijn bespeler. Hij vroeg dertien componisten de persoonlijkheid van de viool naar buiten te brengen in nieuwe werken. Dat resulteerde in een caleidoscoop van ongehoorde klanken en technieken waarmee zijn Anselmo Bellosio uit 1785, eigendom van de Karel Appel Estate, zich officieel voorstelt.
Joseph Puglia is onder andere de virtuoze concertmeester van Asko|Schönberg. De Amerikaanse violist moest na negen jaar zijn vertrouwde viool teruggeven aan de eigenaar. Na zo’n tachtig violen geprobeerd te hebben, onderzoekt hij nu op zijn nieuwe instrument de grenzen van de viool en zijn eigen kunnen. Nieuwe speeltechnieken zoals spelen met eetstokjes en de viool op de schoot houden leerden hem ‘dat er nog steeds heel veel onontgonnen expressiemogelijkheden zijn.’19.15 uur / Foyerdeck 1 / Inleiding
Door Joep Stapel
20.15 uur / Grote Zaal / Hoofdprogramma
Martijn Padding 26 Seconds
Silvia Borzelli presto continuo
Samuel Adams The Last Sound of Venice
Helena Winkelman Lady in a Shell (with a bell), from Capriccios for solo violin
Kate Moore E is for Elijah
Marton Illes Én-Kör IV
Robin de Raaff Encore II
Jan van de Putte and then my song started dreaming
Jürg Frey Wind, inside the sound
Jasper de Bock 1001 Stokslagen
Alice Yeung Posturizor
Livia Malossi Bottignole Hummingbird Pulse
Arieh Chrem Comfort, for Joe