Witte poes




Witte poes

De houtsnede van de witte poes stond al heel lang op de verlanglijst van Escher in Het Paleis. Dat deze prent een tegendruk is, maakt de verwerving extra bijzonder en een fantastische aanwinst voor de collectie. In Escher in Het Paleis wordt de omvangrijke Eschercollectie getoond, die de grootste museale collectie ter wereld is.

Escher maakte dit werk toen hij net in Haarlem woonde, waar hij in 1919 ging studeren aan de School voor Bouwkunde en Sierende Kunsten. Van zijn hospita kreeg hij een witte poes als huisdier. De kat werd voor Escher een geliefd onderwerp: hij vulde er een schrift met schetsen mee en verwerkte het huisdier in drie houtsneden. Twee keer is de witte poes het hoofdonderwerp, de andere prent toont de poes rustig op schoot. Van 25 juni tot en met 15 september zijn alle drie de werken in Escher in Het Paleis te zien. In Witte poes verbeeldt Escher zijn huisdier van voren met de oogjes dicht, wat zijn affiniteit voor zijn kat goed zichtbaar én voelbaar maakt. Van dichtbij zie je hoe Escher met veel aandacht alle haartjes van de poes in het houtblok heeft uitgesneden. Dat deze versie van Witte poes een tegendruk is, zie je doordat het monogram in spiegelbeeld staat. Escher experimenteerde in het begin van zijn carrière veel met het maken van tegendrukken, zodat hij de voorstelling kon afbeelden zoals hij het echt voor zich zag.

 Bezoek www.escherinhetpaleis.nl

Foto: Escher in Het Paleis.
Foto: Escher in Het Paleis.
Foto: Escher in Het Paleis.
Foto: Escher in Het Paleis.
Foto: Escher in Het Paleis.
Foto: Escher in Het Paleis.
Foto: Escher in Het Paleis.
Foto: Escher in Het Paleis.