Kasteel het Nijenhuis is zelf al een mix van verschillende stijlen en tijden. Want alhoewel de eerste vermelding van het kasteel uit 1382 dateert, zie je daar bijna niets meer van. De torens werden later aangebouwd, de entree stamt uit de 17de eeuw. De kamers werden opnieuw en opnieuw en opnieuw ingericht, door verschillende bewoners en gebruikers. Het verstrijken van de tijd is dan ook haast een tastbaar iets in deze bijzondere havezate.
Net als het gebouw, is ook de collectie van Museum de Fundatie altijd onderhevig aan verandering; een kunstcollectie is een levend organisme, zij moet in beweging blijven om een afspiegeling van de tijd te blijven. Verleden, heden en toekomst komen samen in een collectie: in de objecten, verhalen en ideeën van alle verschillende makers die in de collectie vertegenwoordigd zijn. In deze presentatie van de Fundatie Collectie mixen we tijden en stijlen. De focus ligt hierbij op werken uit de collectie van de Provincie Overijssel, die door Museum de Fundatie beheerd wordt.
Aan de hand van vier historische figuren – Eleonora Bentinck, Hermine Hannema, Dirk Hannema en Paul Citroen – vertellen we in een aantal kamers de geschiedenis van het Nijenhuis en van het begin van de Fundatie Collectie en de kunstcollectie van de Provincie Overijssel. In de andere kamers staan juist tijd overstijgende thema’s centraal, zoals spiritualiteit, reizen of muziek.
De basis voor de collectie van Museum de Fundatie is gelegd door verzamelaar Dirk Hannema (1895-1984). Zijn collectie versmolt in de loop van de tijd met andere verzamelingen, zoals die van het echtpaar De Graaff-Bachiene, kunstenaar Paul Citroen, acteur Henk van Ulsen en longarts Willem Hogervorst. Door de jaren heen is de collectie ook aangevuld met de nodige aanwinsten. De collectie van Museum de Fundatie omvat kunst en vormgeving van de late middeleeuwen tot nu, evenals fotografie. Sinds 1993 beheert Museum de Fundatie ook de collectie moderne en hedendaagse kunst van de provincie Overijssel. Samen omvatten de collecties ongeveer 15.500 objecten.