Daan van Golden, The Original




Het museum viert het leven en werk van Daan van Golden als een van de hoogtepunten in het jaar waarin Schiedam 750 jaar stadsrechten viert. Van Golden woonde en werkte het grootste deel van zijn leven in Schiedam en dit jubileumjaar biedt het museum de perfecte gelegenheid om de kunstenaar te eren als ‘Schiedamse held’. Aanleiding voor de tentoonstelling vormt tevens de verwerving van het werk Zonder titel (Tokyo) uit 1964. Deze zomer kocht het Fonds Schiedam Vlaardingen e.o. dit schilderij voor een langdurig bruikleen aan het museum. Directeur Anne de Haij: ‘Het is een sleutelwerk binnen Van Goldens oeuvre dat − na lang in familiebezit te zijn geweest − nu voor het Nederlandse publiek behouden blijft.’ Naast Zonder titel (Tokyo), 1964 zijn ook een abstract expressionistisch schilderij uit 1961 en vier dubbeldruk-werken uit 2012 door Fonds Schiedam-Vlaardingen voor het museum aangekocht.

Daan van Golden wordt in 1936 geboren op Katendrecht, Rotterdam. Vanaf 1961 woont en werkt hij in Schiedam, met uitzondering van enkele langere periodes waarin hij op reis is en elders in de wereld werkt. Na de kunstacademie schildert hij eind jaren vijftig in een abstract-expressionistische stijl, voornamelijk in de kleuren zwart, grijs en wit. Het werk oogt ‘woest’: geschilderd met robuuste verfstreken, en is volledig abstract. Het sluit aan bij wat succesvolle kunstenaars als Willem de Kooning en Jackson Pollock op dat moment maken. In 1963 reist hij naar Japan. Die reis verandert alles. Van Golden is gefascineerd door het land, zijn cultuur en vooral de concentratie, aandacht en scherpte van de Japanse esthetiek. Het zijn niet de tempels en beroemde kunst, maar juist de alledaagse vormgeving zoals die van verpakkingspapier of keukentextiel, die hem het meest inspireert. Alles in Japan lijkt doordacht en prachtig vormgegeven; en met veel oog voor detail en ambacht gemaakt. Hij gaat er anders door kijken naar zijn eigen kunst. Waarom zouden wilde gebaren van de kunstenaar betere kunst maken dan de aandacht en concentratie die nodig is om een bestaand motief na te schilderen? Zijn verblijf in Japan verandert hem én zijn werk dan ook volledig.

Of hij nu een zakdoek naschildert of zich laat inspireren door beroemde kunstwerken van grootheden als Pollock, Matisse of Giacometti, Van Goldens werk roept vragen op over werkelijkheid en illusie, herhaling en originaliteit. Conservator Catrien Schreuder: ‘Het oeuvre van Daan van Golden is heel divers, maar alles heeft tegelijkertijd met elkaar te maken. Een bepaalde vondst, bijvoorbeeld het patroon met kleine tulpjes op pakpapier van een Japans warenhuis, komt in later werk in allerlei gedaantes weer terug: als een schilderij, als onderdeel van een installatie met dat schilderij, in een foto daarvan, of als patroon gecombineerd met andere beelden. Steeds opnieuw ontstaat iets nieuws, terwijl het er allemaal al was. En dat alleen door er anders naar te kijken. Het is heel aanstekelijk’.

In Daan van Golden. The Original worden maar liefst 80 topstukken samengebracht, zowel uit de eigen collectie van Stedelijk Museum Schiedam als verschillende andere museale en particuliere verzamelingen. Niet eerder waren zoveel van zijn werken bij elkaar in een tentoonstelling te zien.

 Bezoek stedelijkmuseumschiedam.nl

Fotobeschrijving: Daan van Golden, Blauwe Studoe naar Matisse, 1982, synthetische lakverf en potlood
Fotobeschrijving: Daan van Golden, Blauwe Studoe naar Matisse, 1982, synthetische lakverf en potlood