Tijdens zijn leven droomt, tekent, ontwerpt en creëert Panamarenko om de ultieme droom van vliegen te verwezenlijken: een manier vinden waarop de mens op eigen kracht door de lucht kan bewegen. Zijn werk balanceert tussen artistiek en technologisch experiment en neemt uiteenlopende vormen aan, zoals vliegtuigen, duikboten, auto’s en vogels. Het zijn telkens spectaculaire constructies van vreemde schoonheid, zowel speels als indrukwekkend.
In 1978 wordt Panamarenko – samen met onder meer Marina Abramović, Joseph Beuys, Marcel Broodthaers, Daniel Buren, Valie Export, Mario Merz, Hermann Nitsch en Gerhard Richter – uitgenodigd deel te nemen aan de tentoonstelling European Dialogue, die plaatsvindt in het kader van de derde Biënnale van Sydney in de Art Gallery of New South Wales. Panamarenko stelt een sculptuur van een vliegend tapijt tentoon, dat tot mei 1979 gepresenteerd wordt. Vervolgens keert het werk terug naar België waar het in het collectiedepot van S.M.A.K. bewaard wordt.
Vijfenveertig jaar later kan je het originele, houten Magic Carpet gratis ontdekken in Zaal 1 van S.M.A.K. De onthulling van het kunstwerk werpt nieuw licht op Panamarenko’s visionaire erfgoed en biedt een zeldzame kans om een historisch waardevol meesterwerk dat decennialang uit het zicht was te ontdekken.
Deze presentatie markeert de start van het Panamarenko 85-jaar in 2025 dat de Panamarenko Foundation viert in samenwerking met M HKA - Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen, KMSKA - Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, het Havenhuis Port of Antwerp-Bruges, Opera Ballet Vlaanderen, Cultuurcentrum Scharpoord van Knokke-Heist, en met de publicatie Panamarenko Fundamentals, uitgegeven door Borgerhoff & Lamberigts.