HOE EEN VIOOL DE STRIJD TUSSEN TWEE GEZWOREN RIVALEN BESLECHT
Rond 1700 verscheen er een nieuw instrument ten tonele: de fortepiano. Net als het klavecimbel had de fortepiano snaren en toetsen, maar waar
het klavecimbel een tokkelinstrument was, was de fortepiano een slag instrument. Langzaam verdween het klavecimbel; de orkesten werden groter en de dynamische mogelijkheden van de fortepiano wonnen het van het klavecimbel. Werken die ooit voor klavecimbel waren bedoeld, vonden hun weg naar de piano.
Maar de strijd tussen de twee instrumenten was daarmee niet voorbij. In de vorige eeuw ontstond de ‘authentieke uitvoeringspraktijk’, waarbij
het klavecimbel in ere werd hersteld. Dit leidde tot een nieuwe confrontatie tussen voor en tegenstanders van de twee instrumenten, ieder vasthoudend aan hun eigen visie.
In dit bijzondere concert willen we deze twee muzikale werelden samen brengen en laten horen wat de verschillende én gezamenlijke mogelijkheden zijn van klavecimbel en piano. Natuurlijk horen we de instrumenten solo en als begeleidend instrument van de viool. Wat is de rijkdom van deze twee varianten en hoe schitteren ze samen? Jazeker, we horen een grote moderne vleugel samen met een Italiaans klavecimbel. Het resultaat? Een verrassend rijk palet aan klanknuances dat je niet wilt missen.
Violiste Anoek Brokaar is de verbindende factor, die zich moeiteloos zal voegen naar het begeleidende instrument. De gelauwerde pianist Daniël van der Hoeven laat zijn instrument in volle glorie spreken. Krijn Koetsveld, geridderd vanwege zijn verdiensten voor de Italiaanse muziek, bespeelt het klavecimbel zoals alleen hij dat kan. Met deze drie topmusici zal er ongetwijfeld een muzikale vrede neerdalen in de prachtige St. Aegtenkapel... om stil van te worden.
Op het programma staan werken van o.m. Giovanni Paolo Cima, Domenico Scarlatti, Johann Sebastian Bach en Francis Poulenc.