“De beeldende kunst rust op twee pijlers: inspiratie en kunde. Zonder inspiratie is kunde levenloos, maar zonder kunde is inspiratie krachteloos.” – Sierk Schröder
Sierk Schröder (1903 – 2002) behoort tot de grootste Nederlandse kunstenaars van de twintigste eeuw. Stadsmuseum Harderwijk presenteert een uitgebreide tentoonstelling ter ere van deze tijdloze meesterschilder.
Portretschilder
Schröder was de meest gevraagde portretschilder van zijn tijd. Talloze invloedrijke Nederlanders heeft hij vereeuwigd, van wetenschappers en politici tot kunstenaars en leden van het Koninklijk Huis. Een aantal van deze portretten is te zien op de tentoonstelling, waaronder de portretten van H.M. Koningin Beatrix, dirigent Bernard Haitink en Kardinaal Alfrink. Sierk Schröder schilderde de portretten trefzeker en zonder voortekening op het doek, nat-in-nat.
Vrij werk
Ondanks zijn succes als portretschilder, vormde het vrije werk voor Schröder de kern van zijn oeuvre. Een belangrijke rol daarbinnen is weggelegd voor figuurstukken en naakten. De dromerige, sfeervolle voorstellingen zijn een ode aan de schoonheid van de vrouw.Schröder werkte in uiteenlopende materialen en technieken, die hij onderling combineerde. Bijzonder zijn de pasteltekeningen op ongeprepareerd linnen, een door hem ontdekte techniek.
Traditie
Tijdens zijn langdurig kunstenaarsbestaan maakte Schröder talrijke veranderingen in de kunst mee. Nooit liet hij zich verleiden mee te gaan met de mode. Dwars tegen alle stromingen in bleef Sierk Schröder trouw aan de traditie. “Pas door kwaliteit wordt ‘eigentijds’ tijdloos”, meende hij.
Marius van Dokkum en Sierk Schröder
Voor kunstenaar Marius van Dokkum (1957), met zijn eigen museum in Harderwijk, is Sierk Schröder een belangrijk voorbeeld. Van Dokkums Zelfportret met Sierk Schröder (2023) vormt de aanleiding voor de tentoonstelling Sierk Schröder – Tijdloos meesterschap in Stadsmuseum Harderwijk.
Deze tentoonstelling is tot stand gekomen in samenwerking met de Stichting Sierk Schröder.