In oktober 2016 reist fotograaf Anaïs López af naar Japan. Hoogzwanger en geraakt door het verlies van haar zus, gaat López op zoek naar troost en bezinning. Ze besluit dat Kyoto, de voormalige hoofdstad met een rijk verleden, op dat moment de beste plek is om te zijn. Tijdens een wandeling langs de Kamo rivier ziet ze midden in de rivier een gouden schildpad met een stok in haar bek. Zodra ze de klik van Anaïs haar camera hoort, duikt de schildpad het water in en verdwijnt ze onder een steen.
Bij haar terugkeer in Nederland blijft López dromen over de gouden schildpad, die ze kami (het Japanse woord voor god) noemt. Waarom liet kami zich aan haar zien? Deze ontmoeting vormt het begin van een jarenlange zoektocht. López reist meerdere malen terug naar Japan en ontmoet daar bijzondere mensen die haar ieder een andere weg wijzen. Wat begon als een toevallige ontmoeting, groeit uit tot een gelaagd verhaal over rouw, controle, natuur, hebzucht en durven loslaten.
Aan de hand van fotografie, film, bijzondere druktechnieken (gyotaku en fotopolymeer etsen), opgezette dieren, archiefbeeld en tekeningen van de Japanse kunstenaar Niwa Yuta neemt López bezoekers mee op een unieke reis. Deze reis wordt in de tentoonstelling verbeeld aan de hand van vier aktes (ruimtes): de ontmoeting, de zoektocht, de obsessie en de magie van verbeelding. De laatste akte bestaat uit de 33 minuten durende film ‘de Schildpad en de Monnik’, welke wordt getoond in het museum.
‘Anaïs López - de Schildpad en de Monnik’
![Foto: Leiden&Partners © Simone Both Foto: Leiden&Partners © Simone Both](https://www.dagjeweg.nl/img/afb/2/e/4/r0-99-300-225-c8d-japanmuseum_sieboldhuis_prenten_leiden-1680102825.webp)
Foto: Leiden&Partners © Simone Both
![Foto: Leiden&Partners Foto: Leiden&Partners](https://www.dagjeweg.nl/img/afb/a/e/2/r0-15-300-225-13d-japanmuseum_sieboldhuis_harnassen_leiden-1680102825.webp)
Foto: Leiden&Partners