Impressionistische klanken in middentoonstemmingDe Vries, Sweelinck, Hirs, Badings e.a.
Vanaf Debussy’s Prélude à l'après-midi d'un faune veranderde de Franse muziek. Zwevende tonaliteit, dromerige melodielijnen, alles om een impressie van de natuur of een gevoel in muziek te vangen. Hoe klinkt deze muziek in middentoonstemming? Wordt Pagodes van Debussy nog rijker, mysterieuzer? Organist Ere Lievonen en saxofonist Ties Mellema gaan op onderzoek uit.
Claude Debussy had een hekel aan de term impressionisme. Wel beïnvloedde hij een hele generatie Franse componisten zoals Maurice Ravel, Nadia Boulanger, Louis Vierne, André Caplet, Charles Tournemire en Henri Sauget. De zuivere tertsen van de middentoonstemming geven hun werk en hun gebruik van harmonie nu een geheel nieuw perspectief, waarbij de klank van de renaissance samenvalt met de muzikale avonturen van het fin de siècle.Nadia Boulanger Prélude en Improvisation uit 3 pièces pour orgue
Claude Debussy Pagodes uit Estampes
André Caplet Impressions d’automne
Maurice Ravel Pavane pour une infante défunte
Louis Vierne Clair de lune uit Pièces de fantaisie
Charles Tournemire Prélude à l'Introït and Postlude alléluiatique uit L'orgue mystique nr. 50
Henri Sauguet Oraisons pour 4 saxophones et orgue