Theatrale natuurmuziek als een ruisend bosGoebbels, Rezaei
Walden van het enfant terrible van het Duitse muziektheater Heiner Goebbels is geïnspireerd op de filosofieën van de Amerikaanse schrijver Henry David Thoreau. Deze liep al in de 19e eeuw vooruit op de natuurbeweging van vandaag én op het fenomeen burgerlijke ongehoorzaamheid. In zijn Walden schept Goebbels negen ‘environments’: negen klankwerelden als de ruisende bossen waarin Thoreau zich terugtrok. Thoreau’s visionaire teksten krijgen als spoken word extra urgentie door Keir Neuringer.
In het ruim een uur durende Walden roepen Ensemble Klang en Solistenensemble Kaleidoskop verschillende geluidswerelden op. Ze gebruiken daarbij speciaal gebouwde instrumenten als een ‘steel cello’ en een in stalen platen resonerend klokkenspel. Tegenover het meditatieve muziektheater van Goebbels staan de urban geluidsculpturen van de Engels/Iraanse Mariam Rezaei waarin industrial noise, scratchen en elektronica als in een dj-set improviserend samenkomen.‘Ik wachtte al 10 jaar op zo'n effectieve en creatieve bewerking van mijn Walden. Ensemble Klang heeft het gemaakt!’ - Heiner Goebbels
19.15 uur / Foyerdeck 1 / Inleiding
20.15 uur / Grote Zaal / Hoofdprogramma
Heiner Goebbels Walden
En nieuw werk van Mariam Rezaei