The cutting edge




Het baanbrekende big-bandpalet van Robert GraettingerGraettinger, Seiber, Carisi

'Hier wordt een nieuwe wereld geopend, hier hebben we nog nooit van gehoord, bovenwerelds, de toekomst', aldus muziektijdschrift Glorieuze Klanken in 1955 over de muziek van de Amerikaanse jazzcomponist Robert Graettinger. Zijn klankwereld klinkt nu nog net zo uitdagend en verbeeldingsvol als toen. Werner Herbers noemde Graettingers City of Glass in een interview een indrukwekkend stuk met 'aan het eind [...] een tutti-akkoord, bijna twaalftoons, fortississimo, dat als een bom explodeert en de zaal in knalt.' 

Werner Herbers speurde altijd naar verloren gewaande partituren van progressieve jazz uit het midden van de 20e eeuw. Dankzij hem kwamen jazzcomponisten weer center stage te staan, die meer dan 75 jaar geleden al hun inspiratie uit moderne klassieke muziek haalden. Bigbandleider Stan Kenton vroeg destijds arrangeurs om hedendaagse 'concertjazz' te schrijven. De meest geavanceerde nieuwe composities waren van de hand van Graettinger. En collega’s als Carisi en Seiber zetten een unieke door jazz geïnspireerde kamermuzikale toon.

Robert Graettinger Thermopylae / Incident in Jazz Too Marvellous for Words / Transparency / Untitled Original (Two in One) / Loverman / Untitled Original (For Frank) / Everything Happens To Me / City of Glass II 
Mátyás Seiber Jazzolettes 1 & 2 
Johnny Carisi Counterpoise #1 en #2 
En nieuwe composities studenten Conservatorium van Amsterdam 

 Bezoek www.muziekgebouw.nl

Foto: Muziekgebouw | Foto geüpload door gebruiker muziekgebouw
Foto: Muziekgebouw | Foto geüpload door gebruiker muziekgebouw