Een schatkamer aan klankkleurenBiber
Met de Rozenkranssonates (1676) schreef Heinrich Biber vioolgeschiedenis. Door de viool per sonate anders te stemmen, opende hij een schatkamer aan nieuwe klankkleuren. De vijftien sonates brengen zeer beeldend momenten uit het leven van Christus en Maria tot klinken. Gunar Letzbor – een van 's werelds grootste Bibervertolkers – gidst Ars Antiqua Austria van Maria's ontmoeting met de engel tot de Hemelvaarten.
De sonates zijn opgedeeld in drie delen. In de eerste vijf sonates met momenten uit de jeugd van Jezus klinkt de muziek zowel sprankelend als verstild. De donkerste tinten van Bibers palet klinken bij de middelste vijf met de tragische kruisdood. Voor het laatste deel haalt Heinrich Biber alles uit de kast. Vanaf de jubelende Verrijzenissonate werkt hij toe naar een groots slot: de indrukwekkende Passacaglia voor viool solo, geschreven voor het feest van de Engelbewaarders.Heinrich Ignaz Franz Biber Rosenkranzsonaten