Een verslavende baslijn met tientallen variatiesStrozzi, Monteverdi, Händel, Lully, Vivaldi e.a.
Wat ooit een dolle Portugese volksdans was, groeide uit tot een van de meest populaire en creatieve barokgenres. Barokcomponisten vielen als een blok voor La Folia: een baslijn zo verslavend dat zelfs tientallen variaties de rage niet konden blussen. Stersopraan Núria Rial, blokfluitiste Dorothee Oberlinger en violist en danser Yves Ytier presenteren hoogtepunten uit het repertoire.
Ensemble 1700 werd in 2002 door Dorothee Oberlinger opgericht. Het richt zich met name op de Europese kamermuziek van de 17e en 18e eeuw. De musici staan bekend om hun technische uitmuntendheid en hun uitvoeringen komen voort uit grondig muziekwetenschappelijk onderzoek. De levendige en gevarieerde programma’s vallen in de smaak bij pers en publiek.Andrea Falconieri Folias
Tarquinio Merula Folle è ben che si crede
Barbara Strozzi Folle è ben si crede, op. 8
Claudio Monteverdi Sí dolce è’l tormento
Tarquinio Merula Ciacona
Arcangelo Corelli Sonate op. 5 nr. 10
Georg Friederich Händel Mi palpita il cor
Jean-Baptiste Lully Les Folies d’Espagne
Carl Philipp Emanuel Bach 12 Variations über die Folie d’Espagne
Antonio Vivaldi Sol da te, mio dolce amore uit Orlando furioso
Antonio Vivaldi La Folia op. 1 nr. 12
Jerónimo Giménez La tarántula é un bicho mú malo uit La Tempranica