door

Simpel wijn proeven

Italiaan wil mensen op een eenvoudige manier laten kennismaken met wijn

archief oud artikel 4 februari 2008 Amsterdam, Noord-Holland Op een steenworp afstand van de Amsterdamse binnenstad kunnen leken sinds kort wijn proeven op een eenvoudige manier. De Italiaan Andrea Carbonara begon oktober vorig jaar met Vinomio. "Ik wil mensen de ultieme wijnbeleving laten beleven."

Vinomio bestaat het helaas niet meer.

Met een snelvaart komen enkele Amsterdamse yuppen aangefietst bij Vinomio. Met piepende remmen stoppen ze voor de deur van het proeflokaal. Teleurgesteld druipen de drie af als ze zien dat het wijnlokaal een klein half uurtje later, om vijf uur, opengaat. Een stiefkwartiertje later arriveert eigenaar Andrea Carbonara. Net terug uit Italië. "Ik ben in mijn geboorteland geweest om ons nieuwe wijnassortiment samen te stellen. In maart, als het nieuwe proefseizoen van start gaat, breiden we het uit met Rosé-wijnen."

Mijn wijn

Het is nog niet zo lang geleden dat Carbonara het hippe wijnlokaal voor dummies opende. Eind oktober gingen de eerste wijnen over de toonbank van Vinomio. "Die naam betekent: mijn wijn", verklaart de Italiaanse ondernemer. "Dat brengt gasten voor hun gevoel dichter bij de wijn." En dat is nu juist het grote probleem van de andere tientallen wijnproeflokalen. Volgens Carbonara zien mensen in de andere proeflokalen door de bomen het bos niet meer. "De vele tientallen wijnen zorgen bij hen alleen maar voor verwarring. Bovendien voeren daar de grijze haren de boventoon", grijnst de Zuid-Europeaan. De Italiaan heeft een andere doelgroep: de twintigers en dertigers. Ofwel: de yuppen. "Amsterdam is een uitgelezen plek: hier heb je studenten, jongeren en jonge gezinnen." De ondernemer wil daarom meer vestigingen in Amsterdam openen: op termijn moeten drie locaties te vinden zijn in de hoofdstad.

Bang

Mensen zijn vaak 'bang' voor wijn, stelt hij. Ze weten niet welke wijn ze moeten kiezen uit de vele soorten. Vinomio moet ze van die angst afhelpen. "Ik wil mensen de ultieme wijnbeleving laten beleven." Carbonara pakt het daarom anders aan dan de andere wijnlokalen, zegt hij. "Het is simpel, laat mensen weten wat ze drinken." Eerlijk is eerlijk: bij Vinomio lost dat vertroebelend beeld snel op. De keuze is simpel: wit of rood. In het wijnlokaal kunnen gasten kiezen uit drie categorieën: Premio, de exclusieve soort (vanaf 5,50 per glas), Regolari, de 'normale' soort (vanaf 4,50 per glas) en Vivace, een wijn met bubbels (vanaf 3,50 per glas). Komend voorjaar komt er een categorie bij: Super Premio, een nog exclusievere soort. Een etiketje achter op de fles bevat een kaartje van Google Maps en legt uit waar de wijn vandaan komt. "We schenken eerst de wijn in en laten dan pas zien waar de wijn vandaan komt. Zo wordt de smaak het beste beleefd." Carbonara voegt de daad bij het woord. Drie flessen wijn komen op tafel. In even zoveel formaten en glazen. Bij elke wijnsoort een glas. Het donkerrode vocht lonkt verleidelijk. Hoewel het voornamelijk om wijn draait, speelt eten ook een rol. 'Bij wijn hoort eten', luidt de slogan van Vinomio. "Dit is geen restaurant", verzekert Carbonara terwijl de eerste klanten de zaak binnenkomen. "Het draait hier alleen om de wijn, we serveren kleine gerechten erbij om je dan beter in balans bent en zo de smaak beter tot zijn recht komt."

Bloed

Nog niet zo langs geleden was Carbonara een snelle marketingman werkzaam voor grote merken als Adidas en BMW. Nu zit hij casual gekleed in zijn eigen wijnproeflokaal. Het leven van de Italiaan is doordrenkt met wijn. Nu heeft hij zijn dromen waargemaakt. Geld verdienen met zijn grote hobby: wijn. "Wijn zit bij mij in het bloed", glimlacht de Italiaan terwijl hij onderwijl een slok van het rode vocht neemt.

Redactioneel - Laatst gewijzigd: 2012-08-20 12:14:42 · Gepubliceerd: 4 februari 2008 - 3335