Herstart Hengelo Bier maakt expositie actueel
archief oud artikel 13 februari 2008 Hengelo, Overijssel Ondernemer Herbert Capelle gaf begin december Hengelo zijn bier terug: Hengelo Bier. In het Historisch Museum Hengelo is tot en met 6 april 2008 een kleine expositie over het in 1879 opgerichte bier te zien.
In een zaaltje van het Historisch Museum Hengelo is de tentoonstelling over het Twentse bier te bezichtigen. Ooit was het gerstenat een belangrijke factor in de stad. Nadat in 1988 het Belgische bierconcern Artois de stekker uit de Hengelose bierfabriek trekt, behoort het voor altijd tot de historie van de Overijsselse stad. Totdat ondernemer Herbert Capelle het bier in december weer op de markt brengt: Hengelo kreeg daarmee z'n bier terug.
Artois
"Eigenlijk is de geschiedenis van het bier al veel ouder dan de officiële startdatum", zegt Capelle. "In de achttiende eeuw brouwden de voorgangers al ons bier." Een foto aan de muur laat de kleinzoon van oprichter van het biermerk zien: Hans Meijling, de laatste Meijling die directeur van bierfabriek was. Hij tapt met een grote lach een biertje. De zwartwitfoto roept herinneringen op aan lang vervlogen tijden. En terecht, de geschiedenis van Hengelo Bier begint op 1 juli 1879. Samen met compagnon Bartelink start de Hengeloër de Hengelosche Stoom Beiersch Bierbrouwerij: Hengelo Bier is geboren. Het bier wordt tientallen jaren in de omgeving van de Twentse stad verkocht. Met een beetje overdrijving: iedereen drinkt Hengelo Bier. Tot 1974 blijft de brouwerij in beheer van Meijling, nadien neemt Artois het heft over. Tot 1 april 1988.
De verbondenheid met Hengelo is uiteraard groot, zo blijkt even later. Een al wat oudere Hengeloër loopt rond in het kleine zaaltje. "Hij loopt al voor de tweede dag hier rond", licht een museummedewerkster toe. "Hij heeft vroeger zelf in de brouwerij gewerkt." Even later ontdekt de man zichzelf op een foto. Herinneringen komen boven. Als Capelle de man even later ontmoet komen de verhalen los.
Sober
De tentoonstelling toont vooral veel materiaal van vroeger. Een verzameling bierviltjes, oude bierglazen, historische flesjes en bierkratten. "We hebben de aankleding bewust sober gehouden. We hebben bijvoorbeeld geen vlaggen met de merknaam opgehangen", zegt de museummedewerkster. "De historie van de brouwerij moet door historisch materiaal tot zijn recht komen." Toch zit er nog wel een commercieel tintje aan de expositie. De naamsbekendheid van de heropgerichte Hengelosche Bierbrouwerij van Capelle zal niet alleen vergroot worden door de tentoonstelling zelf. De t-shirts die achter de kassa te koop zijn, zullen daar ongetwijfeld ook een bijdrage aan leveren.
Redactioneel - Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 13 februari 2008 - 1456