Bezoekers waarderen hoofdstad gemiddeld met een 8,1
archief oud artikel 21 april 2008 Amsterdam, Noord-Holland Toeristen die Amsterdam bezoeken, zijn positief over de architectuur en de sfeer in de stad. Wel zorgt vuil voor ergenis. Dat blijkt uit een onderzoek van het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB).
Bezoekers zijn over het algemeen tevreden over Amsterdam: Ze geven de stad gemiddeld een 8,1. Frappant is dat Engelstalige toeristen een hogere waardering aan de stad geven dan bezoekers uit Zuid-Europa. Zo geven Amerikaanse en Britse toeristen respectievelijk een 8,53 en 8,33, terwijl Spanjaarden, Italianen en Fransen de hoofdstad waarderen met 8,09, 8,05 en een 8,00. Nederlanders zijn het meest kritisch, zo blijkt. Ze geven Amsterdam een 7,64. De toeristen zijn het meest te spreken over de Amsterdamse architectuur (39 procent) en de sfeer (33 procent). Volgens het onderzoek van het ATCB vallen ook prijzen bezoekers de Amsterdammers om hun tolerantie, talenkennis en hun opstelling naar onbekenden. De belangrijkste redenen om de hoofdstad te bezoeken zijn de cultuurhistorie, de grachten, sfeer en musea. Het bureau ondervroeg ruim zesduizend toeristen.
Zuinig
De Amerikanen en Britten zijn niet alleen het meest positief over de hoofdstad, ze geven er ook het meest geld uit: respectievelijk 153 en 143 euro per dag. Duitsers en Italianen zijn het zuinigst. Zij geven dagelijks respectievelijk 102 en 106 euro uit in Amsterdam. De bezoekers leveren Amsterdam per jaar vijf miljard euro aan omzet op. Bovendien is het toerisme goed voor de werkgelegenheid: in de hoofdstad zijn daardoor 48.000 fulltime banen beschikbaar.
Vuil
Wel blijkt uit het onderzoek dat zo'n 11 procent van de bezoekers zich irriteert aan de vuiligheid in de hoofdstad. De drukte (10 procent), hoge prijzen (8 procent), drugs (7 procent) en de criminaliteit (6 procent) vallen eveneens in minder goede aarde bij toeristen. Het toeristisch bureau schrijft dat de meeste klachten duiden op een vorm van irritatie, niet op een afwijzing van Amsterdam. Ook klagen volgens het ATCB over 'te grote drukte' in de stad. "Het lijkt er jammer genoeg op dat professionals in het toerisme weinig invloed hebben op de meeste door de bezoekers genoemde problemen", zo meldt het rapport.
Nieuws - Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 21 april 2008 - 10141