door

Rechtszaak om populair ijsbeertje Knut

Neumünster wil geld zien

archief oud artikel 10 juli 2008 De dierentuin van Neumünster heeft een rechtzaak aangespannen tegen de Berliner Zoo. Neumünster, waar Knuts vader Lars vandaan komt, wil een aandeel in de extra inkomsten van de Berlijnse concurrent.

Commercieel product

Knut is een commercieel product. Zijn immense populariteit zorgt voor een ware golf aan merchandising. De Berliner Zoo verdient bakken met geld aan het beertje. Vorig jaar maakte het maar liefst zeven miljoen euro winst.

Knut werd na zijn geboorte op 5 december 2006 bedolven onder de massale aandacht. Zo'n 2,5 miljoen mensen uit de hele wereld bezochten hem. Toen zijn moeder hem verstootte, werd het ijsbeertje nog populairder. Thomas Dörflein, die Knut grootbracht en verzorgde, haalde zelfs het CNN.

Recht

De Neumünster dierentuin wil ook profiteren van deze enorme winst. Omdat Knuts vader Lars uit Neumünster komt, vinden zij dat zij recht hebben op een deel van de inkomsten.

Vertrouwen

De Berliner Zoo heeft vertrouwen in een goede afloop van de zaak. "De rechtzaak zal uitwijzen wie er gelijk heeft", zegt woordvoerder Untermann tegenover Die Welt. Het is nog niet bekend wanneer de dierentuinen het voor de rechter gaan uitvechten.

Filmpje van populaire Knut

Nieuws - Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 10 juli 2008 - 1040