door

Internet wijst cultuurliefhebber de weg

SCP: Krant verliest status als culturele informatiebron

archief oud artikel 11 juli 2008 Tweederde van de museumbezoekers informeert zich via het web. Dat is één van de conclusies uit het onlangs verschenen SCP-rapport De virtuele cultuurbezoeker. Volgens de opstellers van het rapport, Jos de Haan (SCP en Erasmus Universiteit) en Anna Adolfson (Erasmus), streeft internet de krant voorbij als informatiebron.

Jongeren en hoogopgeleiden

Cultuurwebsites zijn vooral het domein van jongeren en hoogopgeleiden. Jongeren weten muziek en games makkelijk via het web te vinden en ook internet-informatie over podia en cultureel erfgoed raadplegen zij vaker dan ouderen. Mensen van vijftig jaar en ouder hebben over het algemeen veel belangstelling voor deze zaken, maar maken relatief weinig gebruik van het internet. Zij geven de voorkeur aan de traditionele media. Hoogopgeleiden en werkenden tonen zowel online als offline meer belangstelling voor erfgoed, theater en concerten, dan laagopgeleiden en niet-werkenden.

Informatie over het aanbod van concertzalen en theaters werd in 2006 door 13 procent van de bevolking op internet gezocht. In 2000 was dat 3 procent. Internet heeft daarmee inmiddels hetzelfde bereik als de schrijvende pers.

Laagdrempeligheid

Uit de SCP-publicatie blijkt dat de groei van het internetgebruik voor culturele doeleinden met name heeft te maken met de snelheid, toegankelijkheid en laagdrempeligheid van het web. In 2007 maakte de helft van de leners en kopers van beeldende kunst gebruik van internet om zich te informeren over het aanbod van onder meer kunstuitleen en galeries. Van de kunstliefhebbers kocht 8 procent in 2007 kunst via internet.

Museumpubliek

Ook onder het museumpubliek groeit de belangstelling voor het 'world wide web'. Gebruikte in 2004 de helft van de museumbezoekers het internet om informatie op te zoeken, in 2006 was dit aandeel gegroeid tot tweederde van het publiek. Het zijn vooral mensen in de leeftijd van 19-65 jaar die zich via internet informeren over het museumaanbod. Het aandeel museumbezoekers van 65 jaar en ouder dat online museumcollecties bekijkt, groeide van 15 procent in 2003 tot 25 procent in 2006.

Nieuws - Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 11 juli 2008 - 1236

Dit past bij 'Internet wijst cultuurliefhebber de weg'