archief oud artikel 13 november 2008 Breda, Noord-Brabant Melkpakken, posters, advertenties, boeken, verkeersborden, voertuigen, werkelijk alles wordt vormgegeven. Hier staan we vaak niet bij stil, maar er schuilt een hoop werk en een grote ontwikkeling achter de grafische vormgeving van alle dingen om ons heen. Om deze ontwikkelingen eens van dichtbij te zien heeft het Graphic Design Museum in Breda de tentoonstelling ‘ 100 years of dutch graphic design' georganiseerd die nog te zien is tot 1 september 2009.
Visuele wereld
De tentoonstelling laat zien dat grafische vormgeving gepaard gaat met de modernisering van de twintigste eeuw. Door een grote verzameling van objecten, reclamemateriaal e.d wordt duidelijk dat grafisch vormgeving een groot deel uitmaakt van de dagelijkse visuele wereld. Er wordt ingezoomd op verschillende onderdelen van de geschiedenis van grafisch design. Hiervoor is de tentoonstelling ingedeeld in drie zalen.
Jaren twintig
In de eerste zaal wordt de vormgeving van het begin van de twintigste eeuw getoond. Door de industrialisatie trokken veel mensen naar de stad. De media kreeg door middel van kunstenaars de kans om de steeds groeiende massa te bereiken. Er kwamen kranten, tijdschriften, affiches, strooibiljetten, billboards enz. Dit was het begin van grafisch vormgeving als vak. Steeds meer dingen werden mooi en aantrekkelijk gemaakt door middel van grafisch vormgeving. De eerste zaal is dan ook een donkere ruimte met uitgelichte objecten en posters, die de sfeer van de verbazing van toen oproept.
Opleving in jaren vijftig
De tweede zaal richt zich meer op de jaren vijftig. Nederland krijgt dan een economische en sociale opleving na de Tweede Wereldoorlog. Ontwerpers grijpen alle kansen die zich voordoen. Grafisch vormgeving wordt zelfs een officiële opleiding. Door de komst van de rotatiedruk wordt de vormgeving een stuk kleurrijker. Deze ontwikkeling is dan ook duidelijk te zien in de tentoonstelling. Het tweede zaal is een heldere zaal met veel licht en overzicht. Er zijn veel grafische producten te zien die in opdracht van een bedrijf zijn gemaakt, denk aan melkpakken, verkeersborden, LP-hoezen e.d. Bijzonder in deze zaal is dat hier de officiële schetsen liggen van de gulden briefjes en van de eerste Nederlandse postzegels.
Interactief
Daarna komt de derde en laatste zaal, deze laat de periode vanaf 1980 zien. Er wordt gekeken naar het functioneren van de grafische vormgeving in de massamedia. In deze zaal staan relatief weinig objecten in vergelijking met de vorige zaal. Dit komt omdat er in deze zaal gebruik wordt gemaakt van interactieve computerschermen. Je kunt videobeelden, slepen, vergroten, versnellen door middel van aanraking. Deze videobeelden vertellen wat over de objecten die zich in de zaal bevinden.
Recensie - Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 13 november 2008 - 1811