Ding Dong vertelt de geschiedenis van 60 jaar kinderpostzegels
archief oud artikel 21 februari 2009 Den Haag, Zuid-Holland Al zestig jaar komen ze aan de deuren: kinderen die kinderpostzegels verkopen. Het geld dat de kinderen ophalen gaat naar goede kinderdoelen. Best een uitdaging om zo langs de deuren te gaan als kind. In die zestig jaar is er heel wat veranderd in kinderpostzegelland. Al deze veranderingen zijn te zien bij de tentoonstelling Ding Dong in het Museum voor Communicatie in Den Haag.
Het begon allemaal in 1948
Het begon allemaal in 1948. Nederland was net drie jaar bevrijd van de Duitse bezetting. Maar liefst 100.000 kinderen liepen voor het eerst langs de deuren met postzegels. Onderwijzer G. Verheul was op dit geweldige idee gekomen. Zo haalden de kinderen voor andere kinderen geld op, om er iets goeds mee te doen. Ook was er een rijdend postkantoor die veertig plaatsen in Nederland bezocht. Het werd één groot succes en sindsdien gaan ieder jaar kinderen uit heel Nederland met de zegels rond.
Hoe zien die eerste zegels er eigelijk uit?
In de ruimte van de tentoonstelling staan allemaal deurtjes. Elk deurtje staat voor een bepaalde periode. Zo bel je aan bij je eigen verkoopjaar of misschien wil je de postzegels van vroeger bekijken. Nou, die zagen er in het begin wel sober uit! De makers gebruikten helemaal geen kleuren. Gelukkig werden de zegels al snel leuker. De vormgevers maakten toen gebruik van wit en een steunkleur. Bijvoorbeeld een blauwe schaatser. Een deurtje verder, de jaren zestig, is te zien dat de zegels ook echt voor kinderen zelf werden gemaakt. In 1969 maakt Dick Bruna daarom van de zegels mooie kinderkunstwerkjes. Figuurtjes, zoals Nijnjte, staan op de zegels afgebeeld met vrolijke kleurtjes. En wat te denken van de prinsjes van Oranje op de postzegels uit 1972? Bij de tentoonstelling is geen enkele zegel hetzelfde. Ieder jaar mag een "kunstenaar" zich uitleven op de zegel en het thema. De tekeningen zijn vaak herkenbaar voor de kinderen. Zo zie je bij het thema kinderboeken de bekende 'Pluk van de Petteflet'op de zegels verschijnen.
Meer dan een leuk uiterlijk
De kinderpostzegels hadden dus een leuk kinderlijk uiterlijk, maar de organisatie wilde meer. Ze bedachten dat het misschien beter was om een thema te kiezen dat meer paste bij de maatschappij. Zo ontstonden thema's als 'Een veilig thuis' en het thema van dit jaar: 'Laat kinderen leren'. De thema's passen goed bij het doel van de zegels: kinderen in Nederland en op andere plekken in de wereld ondersteunen.
Toekomst?
De kinderpostzegels zijn nu nog steeds razend populair. Veel mensen kopen de zegels als jaarlijkse traditie. En het leuke is; kinderen mogen tegenwoordig zelf kiezen waar het opgehaalde geld naartoe gaat. Zo wordt het extra leuk om langs de deuren te gaan.
Reportage - Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 21 februari 2009 - 1756