door

Op en top drama

Het Moldavische operagezelschap begon gisteren in Hengelo een lange tournee door Nederland met de opera die Giuseppe Verdi in 1851 schreef. Rigoletto is een wrede nar, die met Jan en alleman de spot drijft aan het hof van zijn meester, de hertog van Mantua. Maar thuis is de gebochelde kleine vent heel iemand anders. Daar houdt hij angstvallig zijn mooie dochter Gilda voor de buitenwereld afgesloten, zodat zij – de enige persoon waar hij van houdt – hem door niemand afgenomen kan worden.

Meesterwerk Verdi begint tournee door Nederland

archief oud artikel 26 februari 2009 Hengelo, Overijssel De plot van de opera Rigoletto, één van de meesterwerken van Giuseppe Verdi, is één en al dramatiek. Het duurde even voordat de Opera van Moldavië dat gisteren tijdens de première van een tournee uit de verf liet komen, maar toen de solisten eenmaal loskwamen, was het genieten geblazen.

Deze recensie is geschreven door de redactie van Place de l’Opera. Voor een uitgebreidere recensie, de complete opera-agenda en andere artikelen uit de operawereld, zie www.operamagazine.nl.

Wraak

Maar dat gebeurt wel. Enkele hovelingen die het gehoon van Rigoletto zat zijn, ontvoeren Gilda en brengen haar naar de hertog. Die vrouwenverslinder pur sang probeert al een tijdje in het geheim Gilda te versieren en is dolblij dat hij haar eindelijk in ‘zijn bezit’ heeft. Als Rigoletto erachter komt, zint hij op wraak. Hij huurt moordenaar Sparafucile in om de hertog om te brengen, maar Gilda (die gevallen is voor de charmes van de hertog) offert zich voor hem op. In de slotscène van de opera vindt Rigoletto zijn dochter in een zak waar hij eigenlijk de dode hertog in had moeten aantreffen. Ze zegt nog enkele woorden, waarna ze sterft.

Luguber slot

In Rigoletto hoor je Verdi op z'n best. Niet alleen in de wereldhit ‘La donna e mobile', maar ook in tal van andere scènes. Tragische vioolklanken laten heel het publiek meevoelen met het verdriet van Rigoletto en tijdens het lugubere slot barst er een onweer los dat levensecht in de muziek terug te horen is. De wind kun je haast voelen.

Collectieve black-out

Tijdens de première van de Moldavische productie duurt het even voordat al die dramatiek echt te voelen is. De solisten lijken last te hebben van een collectieve black-out voor de pauze. Hun stemmen missen regelmatig volume en zijn weerbarstig in de technische en hoge delen. Galina Musurova maakt als Gilda zelfs een paar jammerlijke misstappen.

Voetbalcoach

Na de pauze blijkt gelukkig dat het gezelchap toch wel meer in huis heeft dan een mager niveautje. Alsof de dirigent als een ware voetbalcoach een donderspeech heeft gehouden in de rust. De solisten zingen vele malen beter en de muziek klopt veel meer met wat er op het toneel gebeurt. Langzaam maar zeker wordt hoorbaar wat een muzikaal genie Verdi is geweest. Als Rigoletto uiteindelijk zijn dochter in zijn armen ziet sterven en het orkest op heftige wijze de opera afsluit, kun je niet onaangedaan blijven.

Echte opera

Regisseur Jeannette Aster heeft de productie van een klassiek, fraai jasje voorzien. De decors en kostuums ademen de sfeer van de zestiende eeuw, waar het verhaal zich afspeelt. Een avondje echte opera dus. Voor wie kennis wil maken met de pracht van Verdi. Of daar gewoon opnieuw van wil genieten.

Rigoletto is tot 29 maart nog 28 keer in Nederland te zien, in allerlei verschillende theaters. De agenda van Rigoletto vindt u op Place de l'Opera.

Recensie - Laatst gewijzigd: 2022-12-28 12:44:55 · Gepubliceerd: 26 februari 2009 - 524

Dit past bij 'Op en top drama'

1 reactie