Beleef de televisie in Beeld en Geluid experience
archief oud artikel 8 september 2009 Hilversum, Noord-Holland Een kruising tussen pretpark en museum, zo omschrijft het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid zichzelf. Het is er leuk en leerzaam.
In Roald Dahls boek Sjakie en de Chocoladefabriek wordt één deugniet in de televisie van Willie Wonka gezogen. Joris Teevee heet die jongen. Wie naar de Beeld en Geluid experience gaat, voelt zich een beetje als deze Joris Teevee: je wordt de wereld van de radio en televisie echt ingezogen.
Kijkbuiskinderen
Links en rechts komen kinderen de trap van de experience opgestoven. Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid bestaat uit twee delen: een tijdelijke tentoonstelling en de Beeld en Geluid experience. Vooral deze 'experience' is fantastisch. "Het is een beetje het midden tussen een pretpark en een museum", zegt Kees Jan van Dijk van Beeld en Geluid. De woordvoerder doet een stapje opzij om de enthousiast razende kinderen voorbij te laten. Van Dijk wijst naar de verschillende onderdelen van de experience. "Kijk, dit gedeelte gaat over glitter en glamour. Daar verderop kunnen de 'kijkbuiskinderen' herinneringen ophalen aan de televisie uit hun jeugd."
Persoonlijk
Televisie- en radiofragmenten uit je jeugd? Hoe weet het instituut dan wanneer 'mijn jeugd' was? Daar heeft Beeld en Geluid experience iets slims voor bedacht. Alle bezoekers krijgen bij de kassa een ring. Wie die ring registreert door hem tegen een computer aan te drukken, kan onder meer zijn naam en leeftijd invullen. Ook kan iedereen kiezen wie er als digitale gids meegaat door het museum. Kies bijvoorbeeld voor Jochem van Gelder of Sacha de Boer. Tijdens de verdere ontdekkingstocht door het museum komt de ring nog vaak van pas.
Grasduinen
De Beeld en Geluid experience is een spektakel voor de ogen en de oren. Én voor het sentiment, want wie vindt het nou niet heerlijk om rustig te kunnen grasduinen door talloze audio- en videofragmenten. Fantastisch. Een half uurtje cabaret, een half uurtje sportmomenten; de middag vliegt om.
Overal aanzitten
Voor Joris Teevee en zijn vader liep het slecht af. Ze moesten Wonka's chocoladefabriek verlaten, omdat Joris niet van Wonka's spullen af kon blijven. Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid zou meer wat zijn voor Joris Teevee, want bezoekers mogen overal aanzitten. Aan de knoppen in de radiostudio bijvoorbeeld. Een man mixt samen met zijn zoontje muziek voor de radio. Zodra ze 'on air' zijn, kondigt de jongen zijn favoriete plaat aan, terwijl zijn vader de muziek alvast openschuift. Even verderop kunnen bezoekers zelf het journaal voorlezen van de 'auto-cue'.
Na een paar uur - je kunt je zonder probleem een hele dag vermaken in Beeld en Geluid experience - is het helaas tijd om Hilversum weer te verlaten. Niet met een vrachtwagen vol chocolade, zoals Sjakie na zijn bezoek aan de chocoladefabriek, maar met een hoofd vol prachtige herinneringen.
Stem op de Beeld & Geluid experience
De Beeld en Geluid experience strijdt samen met vier andere musea om de Museumprijs van maar liefst 100.000 euro. Met uw stem kunt u dit leuke en leerzame museum naar de winst helpen. U maakt zelf kans op een cultuurreis voor twee personen naar New York. Stemmen kan tot en met 24 september.Reportage - Laatst gewijzigd: 2023-02-20 14:02:27 · Gepubliceerd: 8 september 2009 - 7441