Orgies, verkrachtingen, kannibalisme en meer smerigheid
archief oud artikel 14 november 2009 Amsterdam, Noord-Holland Een regisseur heeft veel macht, zo blijkt bij De Nederlandse Opera in Amsterdam. Peter Konwitschny heeft Salome, een opera van Richard Strauss, een volledig andere draai gegeven. Met desastreuze gevolgen.
Onthoofd
De Duitse regisseur Peter Konwitschny heeft na een pauze van een jaar of twee weer een nieuwe operaproductie gemaakt: Salome van Richard Strauss. Zijn werk ging op 10 november in première bij De Nederlandse Opera in Amsterdam.
Salome is de dochter van Herodias en stiefdochter van koning Herodes. Ze is ongelukkig met het decadente, wellustige leven van haar ouders. Daarom wordt ze gegrepen door Jochanaan (Johannes de Doper), een profeet die opgesloten zit in een kerker van het paleis.
Ze doet er alles aan om zijn liefde te winnen, maar Jochanaan weigert halstarrig. Salome danst voor Herodes waarna ze van de seksbeluste koning alles mag vragen wat ze wil. Ze vraagt het hoofd van Jochanaan. Als ze het krijgt, kust ze zijn lippen.
Plat
Tot zover het oorspronkelijke verhaal. Want Konwitschny trekt zich daar vrijwel niets van aan. Met dank aan hem zien we orgies, groepsverkrachtingen, drugsgebruik, kannibalisme en meer smerigheid op het toneel verschijnen. Het eigenlijke verhaal is bijna niet meer te herkennen.
Het is allemaal erg plat en een functie heeft het amper. Sterker nog, het verhaal wordt er juist saai van, want je krijgt geen echte karakters te zien; alleen wat laag-bij-de-grondse typetjes.
Zang
Doordat er enorm veel gebeurt op het toneel, schuift de muziek helemaal naar de achtergrond. Jammer, want er wordt best mooi gezongen. Met name Marcel Reijans (de kapitein Narraboth) en Doris Soffel (Herodias) zingen fraai.
Recensie - Laatst gewijzigd: 2012-06-14 16:02:39 · Gepubliceerd: 14 november 2009 - 408