Aangrijpend tweeluik beleeft knappe première in Amsterdam
archief oud artikel 6 maart 2010 Cultuur Amsterdam, Noord-Holland De nieuwste productie van De Nederlandse Opera is niet gewoon een opera, nee, het zijn er twee. En dan ook nog eens twee hele indringende. Zang van topniveau wordt gecombineerd met erg spannend theater.
Zwartgallig
De twee opera’s die De Nederlandse Opera aan elkaar heeft gekoppeld, zijn allebei afkomstig uit de eerste helft van de twintigste eeuw. Het zijn ook beide nogal zwartgallige werken.
Voor de pauze hoor je Il prigioniero van Luigi Dallapiccola. De opera gaat over een gevangene in de laatste uren voor zijn executie. Het sprankje hoop dat hij krijgt van een cipier blijkt vals te zijn en hij komt om op de brandstapel.
Hertog Blauwbaards burcht van Béla Bartók, de opera na de pauze, gaat over de mysterieuze hertog Blauwbaard en zijn bruid Judith. Judith ontdekt stukje bij beetje de ware aard van Blauwbaard, totdat ze erachter komt dat zij niet zijn eerste vrouw is...
Als een man
Beide opera's worden erg knap uitgevoerd. De solisten zijn stuk voor stuk zeer expressief. Paoletta Marrocu varieert bijvoorbeeld meesterlijk tussen hele felle hoogte en diepe laagte, zo diep dat je denkt dat er een man zingt.
Elena Zhidkova levert als Judith een prachtig optreden. Ze acteert levendig en meisjesachtig en vult de hele zaal met haar rijke klank.
Spannend
De muziek is vrij modern en wat minder toegankelijk dan andere opera's. Maar regisseur Peter Stein vertelt de verhalen zo spannend en beeldend, met een stel schitterende decors en prachtige effecten, dat ik denk dat maar weinig mensen zich bij deze voorstelling zullen vervelen.
Recensie - Laatst gewijzigd: 2022-12-27 16:28:45 · Gepubliceerd: 6 maart 2010 - 302