door

Provinciemuseum met internationale allure

Museum De Fundatie in Zwolle biedt een uitgebreide collectie

archief oud artikel 16 juni 2010 Cultuur Zwolle, Overijssel Vroeger liepen hier gewichtige advocaten rond, maar nu is het dé plek voor kunstminnend Overijssel. Museum De Fundatie is gevestigd in het voormalig Paleis van Justitie, waar onlangs nog een echte Van Gogh werd ontdekt. Vanaf 6 juni tot en met 29 augustus weerspiegelt dit paleis het wonderlijke brein van de Vlaamse theatermaker en beeldend kunstenaar Jan Fabre.

Portret Jan Fabre. Foto: Stephan Van Fleteren.
Museum de Fundatie heeft twee verschillende locaties. Wij stappen binnen in één van deze locaties: het Paleis aan de Blijmarkt. Een indrukwekkend gebouw, waar voorname personen niet zouden misstaan. Door de vestiging van Museum De Fundatie is het gebouw voor iedereen toegankelijk. Vanaf 6 juni tot en met 29 augustus is hier de tentoonstelling De geleende tijd van Jan Fabre te zien. De Fundatie treedt hiermee in de voetsporen van musea in Duitsland, Luxemburg, Oostenrijk, België, Italië en Kroatië. “Deze tentoontelling vormt een vluchtig, kortstondig testament, een getuige van mijn werk. Misschien zijn de foto's wel als mijn voorstellingen: stervende lichamen gedoemd tot de status van 'dood lichaam'. Het einde van elke voorstelling is al een dood lichaam waarvan de ziel een reis maakt door de lichamen van de toeschouwers”, zegt Fabre.

Leven in geleende tijd

Jan Fabre, das glas im kopf wird von glasJan Fabre; Das Glas Im Kopf Wird Von Glas (The Dance Sections); Blauwe balpen op papier; 21 x 27,5 cm

De geleende tijd bevat schetsen van Jan Fabre's theaterstukken, waarin zijn brein een stukje open gaat voor de bezoeker. Zo is er een ontwerp van een theatergebouw te zien: een droom van Fabre. Het dak staat een stukje open en lijkt het opengaande gedachtengoed van Jan Fabre te symboliseren. De titel De geleende tijd is gekozen doordat Fabre tweemaal in coma lag en de tijd die hem nu nog gegeven is, als geleende tijd beschouwd. De tekeningen en foto's werken soms ietwat bevreemdend. Een vrouw die op het toneel plast, mensen met ontblote lijven, het lijkt allemaal een beetje plat. Jan Fabre gaat ver om zijn idee van schoonheid vorm te geven en vraagt ook van zijn spelers een geweldige inzet. Zijn absurde ingevingen gaan over grenzen van het normale, met een fascinatie voor het menselijk lichaam en de taboes die hier op gelden. In de tentoonstelling zijn tekeningen van Fabre's ideeën te zien, met Bic-pennen getekend. Van de uiteindelijke theaterstukken zijn door bekende fotografen zoals Robert Mapplethorpe, Helmut Newton en Carl de Keyzer vastgelegd. Zo wordt een duidelijk beeld geschetst van de beleving naar de uiteindelijke uitvoering. Voor de bezoeker is het een uitdaging om verder te kijken dan platte plaatjes en te zoeken naar de schoonheid, die Fabre in zijn werk als theatermaker, auteur, choreograaf, operamaker en beeldend kunstenaar nastreeft. Een tip: lees van te voren over het werk van Jan Fabre, om zijn gedachten beter te begrijpen. 

Tijdens Festival Zwart van 18 tot en met 27 juni zijn er verschillende activiteiten rond Jan Fabre. Kijk hier voor het volledige programma van Festival Zwart.

Le blute fin

Le blute fin van Van GoghDe molen 'Le blute-fin', Vincent Van Gogh.

Het schilderij Le blute-fin was al jaren in het bezit van Museum De Fundatie in Zwolle. Dirk Hannema, de grondlegger van het museum kocht het werk in 1975 voor een paar duizend euro in een Parijse kunsthandel. Hij schreef het werk meteen toe aan Vincent Van Gogh, maar zijn conclusie werd in twijfel getrokken. Eerder vond hij enkele Vermeers, die vervalsingen van Han van Meegeren bleken te zijn. Zijn geloofwaardigheid liep hierdoor een flinke deuk op. Uitgebreid onderzoek door het Van Gogh Museum in Amsterdam bewees dat de molen Le blute fin echt gemaakt is door Vincent van Gogh. Nu schittert het werk eindelijk in volle glorie in een speciale tentoonstelling. In die zaal nemen we natuurlijk ook een kijkje. Daar hangt de molen dan, geflankeerd door andere werken van de meester zelf. Daar hangt ook Weesman met hoge hoed uit 1882, Wandelaars in een park uit 1886 en Vaas met chinese asters en tuingladiolen uit 1886, allen gemaakt door Van Gogh. Ook hangt hier een werk van Arnold Koning, welke dezelfde titel draagt als het pas ontdekte werk van Van Gogh. In de zaal is veel aandacht voor de gang van zaken rond de ontdekking en de kenmerken van het werk. Alsof het museum nog eens extra wil benadrukken: we hadden toch gelijk!

Museum De Fundatie

Het Museum De Fundatie beschikt over een prachtige locatie in Paleis aan de Blijmarkt en we zijn vanaf de eerste blik onder de indruk. De zalen zijn licht en ruim en geven bezoeker de kans eindeloos rond te dwalen. De open vide geeft een compleet gevoel van ruimte. Beneden in de entree zijn verschillende video's te zien over Museum De Fundatie. Zo is er een film te zien over de grondlegger van het museum; Dirk Hannema. Ook Kasteel Het Nijenhuis en de museumcollectie komen aan bod. Het museum wil verwonderen en inspireren door verrassende combinaties en nog steeds is de invloed van Dirk Hannema hierin te zien. In Kasteel Het Nijenhuis, waar Hannema woonde, is een groot deel van zijn collectie te zien. Ook zijn er regelmatig tentoonstellingen in de rondom liggende beeldentuin. Daarnaast is het kasteel een bijzondere locatie en ook zeker een bezoekje waard!

Maak ook eens een mooie stadswandeling in Zwolle. Of bezoek Ecodrome vol spannende expedities!
Foto 1. Museum de Fundatie in Zwolle. Foto: Grytsje Anna Pietersma

Reportage - Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 16 juni 2010 - 2348

Activiteiten Museum de Fundatie

Nu te bezoeken

Fundatie Collectie: REMIX' & 'Nieuwe Ecosystemen


REMIX in Kasteel het Nijenhuis brengt verschillende tijden en stijlen uit de collecties van Museum de Fundatie en de Provincie Overijssel samen, en laat daarmee nieuwe perspectieven op beide...

Fundatie Collectie: REMIX


In 2024 staat in het programma van Museum de Fundatie collectievorming centraal. Enerzijds stellen we daarbij onze collectie open voor nieuwe perspectieven, anderzijds gaan we zelf op zoek naar...