Drenthe en Flevoland zijn minder mooi
archief oud artikel 16 juni 2010 Natuur Uit een onderzoek van de Vereniging Nederlands Cultuurlandschap blijkt dat Friesland het mooiste landschap heeft. Wie mooie natuur wil zien, moet niet naar Zeeland, Drenthe of Flevoland. Deze provincies staan onderaan de lijst.
Een mooi landschap is volgens de onderzoekers "met zorg en liefde tot stand gekomen." Een lelijk landschap is een landschap dat "in volle bewustzijn liefdeloos en onzorgvuldig tot stand is gebracht", aldus de organisatie. "Of uit gebrek aan interesse voor het leefmilieu of voor de geschiedenis van onze voorouders."
Flevoland: 1,7
Drenthe: 2,1
Zeeland: 2,2
Groningen: 2,4
Noord-Brabant: 2,4
Limburg: 2,5
Zuid-Holland: 3,0
Noord-Holland: 3,1
Overijssel: 3,1
Gelderland: 3,5
Utrecht: 5,1
Friesland: 7,2
Friesland scoort hoog met een percentage van 72,6 procent. De provincie staat ver boven Utrecht en Gelderland door het behoud van het 33.000 hectare coulisselandschap. "Dit is een godswonder", zegt directeur Jaap Dirkmaat in NRC Handelsblad. Toch is hij bezorgd dat het landschap vernietigd wordt om in de huidige economie te overleven, zoals in andere provincies is gebeurd. "Wie veel heeft, heeft veel te verliezen", staat in het rapport.
Flevoland
Flevoland staat ver onderaan. Slechts zeventien procent van het landschap is mooi te noemen, zoals de Oostvaardersplassen. "Grote delen van het nieuwe land zijn respectloos aangelegd," vindt Dirkmaat. "Men deed maar wat. Men heeft het niet aangelegd zoals oorspronkelijk bedoeld was."
"Wij respecteren een ieders mening", zegt J. Snoek van VVV Noordoostpolder tegen DagjeWeg.NL. "Gelukkig zijn er vele toeristen die de schoonheid van onze provincie wel zien en graag vertoeven in ons unieke Flevoland."
Drenthe
Opvallend is de lage positie van Drenthe. Deze provincie is zeer geliefd bij dagtoeristen. Toch heeft veel hoogveen en heide plaatsgemaakt voor intensieve landbouwgronden. Daarnaast zijn veel bossen eentonig en vrij karakterloos.
"Uiteraard is het goed dat er onderzoeken worden gedaan, maar we herkennen ons niet in het beeld betreffende de onderzoeksresultaten van de Vereniging Nederlands Cultuurlandschap", zegt Geeke Snijders van Marketing Drenthe tegen DagjeWeg.NL. "Voor het ontwikkelen van onze imagocampagne heeft Marketing Drenthe onder de consumenten ook diverse onderzoeken gedaan naar de kernwaarden van Drenthe. Uit deze onderzoeken kwamen met name de volgende kernwaarden naar voren: de prachtige natuur met zijn gevarieerdheid aan landschappen, de authenticiteit, de rust en de ruimte. Kernwaarden die uniek zijn voor Drenthe en die dan ook volgens consumenten gekoesterd moeten worden. De afwisseling van bos en hei, de esdorpen met hun brinken en de beekdalen karakteriseren de provincie. Kernwaarden waar de provincie trots op mag zijn."
Toch kwam uit hetzelfde onderzoek dat het beeld van Drenthe te flets en te oubollig is. Snijders: "En daar ligt onder andere een taak voor Marketing Drenthe om dit beeld bij te stellen. Via een imagocampagne willen we laten zien dat er wel degelijk wat gebeurd in dit mooie landschap als het gaat om toerisme, wonen en werken."
"We nodigen de Vereniging Nederlands Cultuurlandschap dan ook graag uit om het juiste beeld van Drenthe te tonen", zegt Snijders. "Een stukje Toscane in Nederland. Drenthe doet wat met je!"
Miljoenen euro's subsidie nodig
Om de meest waardevolle cultuurlandschappen te herstellen is jaarlijks 418 miljoen euro nodig, aldus adviesbureau KPMG. De Vereniging Nederlands Cultuurlandschap gaat uit van een bedrag van 600 miljoen euro.
Nieuws - Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 16 juni 2010 - 1548