Onverwachte winnaar tussen geduchte kanshebbers
archief oud artikel 1 september 2010 Toerisme Wim van 't Zelfde van het Statenbijbelmuseum in Leerdam mag zich eigenaar van het best gewaardeerde uitstapje in Nederland noemen. Zijn museum won de DagjeWeg.NL Award 2010 vandaag. "Eerste? Mijn mens, wat geweldig!", was zijn uitbundige reactie toen hoofdredacteur Sifra Kriek hem van het nieuws op de hoogte bracht.
Dat het Statenbijbelmuseum gewonnen heeft, is op z'n minst een bijzondere vertoning. Het populaire wetenschappelijke thema-uitje science Center Nemo in Amsterdam dingde ook mee naar de DagjeWeg.NL Award 2010. Dit uitje wordt landelijk erg goed gewaardeerd en was dus een echte kanshebber. "Het Statenbijbelmuseum heeft een heel bijzondere collectie. De Nederlandse taal en cultuur is gegrondvest op de Statenbijbel. Dat wordt gewaardeerd door de betrokken doelgroep van het museum. Waarschijnlijk dat het museum daardoor zoveel stemmen kreeg", aldus Nando Eskes, uitgever van DagjeWeg.NL.
Nipt
Maar de overwinning van het Statenbijbelmuseum was wel zeer nipt. De laatste dagen streed het Statenbijbelmuseum om de eerste plek met het themapark Park Oikos. "Het wisselde echt, dan stond het Statenbijbelmuseum op nummer 1, dan weer Oikos," aldus DagjeWeg.NL-redacteur Grytsje Anna Pietersma. Bij de sluiting van de stemronde om 12:00 uur vandaag, had het Statenbijbelmuseum enkele stemmen meer dan Park Oikos. Nemo eindigde op de derde plaats.
Derde, tweede, eerste
Een aantal DagjeWeg.NL-redacteuren zijn na het tellen direct het land ingegaan om de winnaars persoonlijk te feliciteren. Wim van 't Zelfde wacht ze met open armen op. Lachend aan de telefoon: "Toen we derde waren, hebben we er alles aan gedaan om nog tweede te worden. En nu zijn we gewoon eerste."
Windeieren
De winst zal Wim van 't Zelfde en zijn museum geen windeieren leggen. Het Statenbijbelmuseum krijgt een plaquette aan de buitenmuur, waaraan iedereen kan zien dat dit het beste uitstapje van 2010 is. Daarnaast krijgt het Statenbijbelmuseum een mediapakket op DagjeWeg.NL in de vorm van een reportage over het museum, een themanieuwsbrief en een VIP-promotie. Het pakket heeft een mediawaarde van 15.000 euro.
Nieuws - Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 1 september 2010 - 1121
Activiteiten NEMO Science Museum
Later dit jaar
Kinderlezing - Hoe maak je de lekkerste chocolade?
Ontdek het antwoord op leuke kindervragen tijdens de maandelijkse Kinderlezingen! Samen met een wetenschapper ga je proefjes doen en opdrachten uitvoeren. Elke interactieve lezing draait om één...