door

Snelle trein blijft leeg

Eigenaar HSA in financiele problemen #hsl

archief oud artikel 7 februari 2011 Toerisme De miljoeneninvestering in de hsl-zuid, de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam, dreigt te floppen. De treinen worden weinig gebruikt en exploitant HSA balanceert op het randje van faillissement.

De snelle Fyra-treinen tussen Amsterdam en Rotterdam kunnen de meeste reizigers nog niet bekoren. De beperkte tijdwinst weegt volgens hen niet op tegen het duurdere kaartje. Ook voor de hsl tussen Amsterdam en Antwerpen lopen maar weinig reizigers warm. Een probleem voor uitbater van de spoorlijn : de High Speed Alliance (HSA). Het bedrijf kampt met flinke verliezen en balanceert zelfs op het randje van een faillissement. Reden voor minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) om een andere oplossing te zoeken.

Besluit

Tot de zomer zoekt minister Schultz naar een betere oplossing voor het snelle spoor. Mogelijk wordt dat een andere uitbater, die de treinen wel weet te vullen. Bij de kandidaten zit bijvoorbeeld de Deutsche Bahn. In 2001 kreeg de High Speed Alliance het alleenrecht op het snelle spoor van Amsterdam naar het zuiden. HSA is een samenwerkingsverband van NS (95 procent) en KLM (5 procent). Dit bedrijf kan dus op een zijspoor belanden na het besluit van minister Schultz.

Moet u niets hebben van al die nieuwigheden? Maak dan een nostalgische treinrit met de Museumstoomtram.

Nieuws - Laatst gewijzigd: 2011-05-09 10:46:50 · Gepubliceerd: 7 februari 2011 - 146

Dit past bij 'Snelle trein blijft leeg'