archief oud artikel 26 mei 2005 Tilburg, Noord-Brabant Barbie is terug van weggeweest! Samen met actionman is ze in al haar (nieuwe en oude) vormen te zien in het Textielmuseum in Tilburg van 28 mei tot en met 25 september 2005. De poppen hebben zich niet alleen als speelgoed bewezen, maar zijn ook altijd van invloed geweest op de modemakers.
Het Textielmuseum brengt bijna vier maanden lang een tentoonstelling over modepoppen ‘all over the world'. Niet alleen de ‘enige echte' Barbies van het Amerikaanse bedrijf Mattel worden voor het voetlicht gebracht. Integendeel: Ook de even zo populaire lookalikes en volgers zoals de Brits/ Amerikaanse Sindy met een wat minder supervrouwelijke look en mannelijke modepoppen, actiefiguren of actionmen genoemd, zijn present. De tentoonstelling volgt een historische lijn waarbij de trends vanaf 1964 - de komst van Barbie naar Nederland - in beeld worden gebracht.
Intercultureel
De poppen zijn natuurlijk in de eerste plaats speelgoed maar hebben ook invloed als wereldmodemakers. Hun uitstraling is favoriet in bijna alle delen van de wereld. Dit mondiale en interculturele aspect wordt nadrukkelijk op de tentoonstelling verbeeld. Er zijn modepoppen uit de Verenigde Staten, Afrika, Azië, Latijns-Amerika èn het Midden-Oosten te zien. Bijvoorbeeld Ndebele, prinses van Zuid Afrika in een elegant vilten gewaad, een mooie Cleopatra uit Egypte en een warm geklede Unuitpop. De poppen verraden onmiskenbaar hun etniciteit maar tegelijkertijd volgen zij met hun uiterlijk bijna altijd het westers rolmodel. Een Seswati- en Zulu-pop uit Zuid-Afrika, lang van stuk en getooid in kleurige kleding versierd met kralen, tonen evenwel het tegendeel.
Ook feitelijke wereldmodemakers hebben zich laten zich inspireren door de ‘fashion-dol'. Creaties van hedendaagse Amerikaanse stylisten als Byron Lars en Todd Oldham zijn op de tentoonstelling vertegenwoordigd maar ook poppen die Dior couture dragen. Dat ook jongeren van nu ‘ iets hebben' met barbie laat een selectie van ‘barbiebruiden' zien van wie hun kleding is gemaakt door de meidengroep de Silver Scissors uit Amsterdam. De afstudeercollectie van het ROC Modelyceum Midden-Brabant is dit jaar eveneens geïnspireerd op barbies, actionmen of alternatieve modepoppen. Zij tonen deze op de tentoonstelling. Een reactie op deze stijliconen is uiteindelijk te voorzien. Vanaf de jaren 90 verschijnen alternatieven op de markt, die geen look-alikes meer zijn. Een Californische producent bijvoorbeeld, kwam met Billy & Carlos; gaydolls als knipoog naar de geslachtloosheid van Ken, de gewezen vriend van Barbie en de stoere actionman. Daarnaast kwamen De Bratz Pack van fabrikant Bandai, girlz & boyz van diverse etniciteit. Zij kleden zich volgens de laatste (gangsta-)mode, houden zich bezig met hiphop-muziek en noemen elkaar bij hun bijnaam: Sugar Shoes, Kool Kat of Queen B. Deze laatste poppen winnen steeds meer aan populariteit en zijn al geen subcultuur meer.
Redactioneel - Laatst gewijzigd: 2022-12-28 12:42:16 · Gepubliceerd: 26 mei 2005 - 5041