door

Grolsch, het klinkt al lekkerder

Foto 1. Stap binnen bij de brouwerij van Grolsch. Foto: Annette van den Berg.

Loop langs vier eeuwen genieten van bier

5 juni 2012 bijgewerkt: 9 oktober 2018 Toerisme Enschede, Overijssel "Plop", "Pscht" en "Yeah!" Maak deze drie geluiden achter elkaar en vrijwel iedereen weet meteen dat het over Grolsch gaat. De redactie van DagjeWeg.NL stapte de brouwerij van één van de oudste bieren van Nederland binnen en ontdekte vier eeuwen passie tussen Grolsch en Nederland. Een opvallend biertje met een eigenzinnige kop. Proef, ruik en zie het zelf tijdens de Grolsch Brouwerij Tour.

Boven de gevel van de reusachtige brouwerij in Enschede pronkt de nieuwste slogan "het klinkt al lekkerder". Fris, koel bier spuit uit de bekende beugeldop die even plopt wanneer hij geopend wordt. De plop is als het ware een handtekening van het bier geworden en staat symbool voor de eigenzinnige weg die het wereldbekende bier altijd gegaan is. Een groep studenten staat te wachten op een rondleiding door de brouwerij en kijkt verlekkerd naar het wegdruppelende bier op de billboard. De gastheer van de brouwerij, Wim Gude, haalt ons op en begint de tour in de oud-Hollandse kroeg 'Café 1615'.

Gebrouwen vanwege de liefde

De meeste Nederlanders houden van een goed biertje, maar Grolsch is ontstaan vanwege de liefde van de brouwer voor een onbereikbare dame. In een korte introductiefilm in het bruin café komt het ontstaan van het bier in 1615 aan de orde, net als de 80-jarige oorlog, de vuurwerkramp in Enschede en de innovaties van het bedrijf om milieuvriendelijk bier te brouwen. De film zorgt voor de nodige opwinding en wanneer de lichten weer aangaan, is iedereen klaar om de grote hallen van de brouwerij te verkennen. In kleine groepjes lopen de studenten achter een rondleider aan. Op naar de stomende ketels, de hardwerkende wetenschappers en de filtersystemen.

Uit liefde voor de natuur

Alles is groot in de brouwerij van Grolsch. De bloedhete ketels waarin het bier gemaakt wordt zijn een indrukwekkend gezicht en af en toe loopt er een brouwer in een witte jas voorbij om even een proefmonster te nemen van het brouwsel. "We maken hier puur bier", legt gastheer Wim uit. "Het recept van het bier blijft onveranderd en het is allemaal natuurlijk. Af en toe brengen we een bijzonder biertje uit waar een extra ingrediënt aan toegevoegd is, maar door de pure smaken blijft het een karakteristiek bier." Dat het bier zo natuurlijk is, sluit goed aan bij de milieudoelen van de brouwerij. "Het is één van de meest efficiënte en milieuvriendelijke brouwerijen ter wereld", gaat Wim verder. "Op dit moment wordt 97% van onze gebruikte materialen hergebruikt. Zelfs de restanten van het bier wat in de filters achterblijft, gaat naar de veevoerderij."

Vakmanschap is meesterschap

Na het brouwhuis en de gist- en lagerkelder waar 1.6 miljoen glazen bier in tanks liggen te gisten en te rijpen, is het tijd om een andere kant van het bier te bekijken. In lange gangen komen alle Grolsch reclames uit de geschiedenis voorbij. "Veel reclames zorgen voor een oh ja!-gevoel", zegt de gastheer. "Iedereen heeft de filmpjes weleens op tv gezien of de posters op straat." Een opvallende plaat is een levensgrote foto van Theo de Groen uit eind negentiende eeuw. Met een eigenwijze blik kijkt hij de bezoeker aan en de quote naast zijn gezicht zegt alles: "Ik bepaal zelf wel waar ik mijn bier in doe...". De excentrieke brouwer kiest ervoor om de beugelfles te behouden, in een tijd waarin andere bieren overstappen op de voordeliger kroonkurkfles. Een beslissing die destijds als oudbollig werd bestempeld, maar vandaag de dag het unieke gezicht van Grolsch vormt. Vakmanschap is meesterschap, zoals de reclame zegt, en meelopen met de grote stroom hoort daar niet bij. Dat is het algehele gevoel bij Grolsch. surfen

Proost!

Aan het einde van de tour staat het water in de mond. Tijd om zelf een biertje te proeven! Terug in Café 1615 vloeit het bier rijkelijk en onder genot van een hapje en een drankje worden ook de nieuwste bieren van Grolsch geproefd.

Minimumleeftijd voor deelname aan de excursie is 18 jaar. Jongeren van 12 tot 18 jaar zijn welkom onder begeleiding van een volwassene.
Foto 2. Leer alles over het brouwen van Grolsch. Foto: Annette van den Berg.
Foto 3. Het bier wordt continue getest. Foto: Annette van den Berg.
Foto 4. De eigenzinnige man aan wie Grolsch zijn beugeldop te danken heeft. Foto: Annette van den Berg.
Foto 5. Kijk mee met de onderzoekers. Foto: Annette van den Berg.
Foto 6. Na de rondleiding moet je natuurlijk wel even een biertje proeven. Foto: Annette van den Berg.
Foto 7. De evolutie van het Grolsch-bier komt voorbij. Foto: Annette van den Berg.
Foto 8. Neem een leuk souveniertje mee voor thuis. Foto: Annette van den Berg.
Foto 9. Ook alle reclames uit de geschiedenis komen voorbij. Foto: Annette van den Berg.

Reportage - Laatst gewijzigd: 2018-10-09 17:25:15 · Gepubliceerd: 5 juni 2012 - 3536