door

Online marketingtips juni 2012

archief oud artikel 19 juni 2012 Uit de dagelijkse gesprekken met klanten en relaties merk ik dat er veel vragen zijn over online rendement, sociale media-gebruik en zichtbaarheid op internet. Via de zakelijke nieuwsbrief geef ik u maandelijks 5 online marketingtips mee.

1. Pas uw nieuwe Google+ Local-profiel aan

Misschien heeft u het al gezien: Google heeft uw Google Places-profiel omgezet naar een Google+ Local-pagina. De zoekmachinegigant dwingt u dus min of meer gebruik te maken van zijn sociale netwerk. Met Google+ Local kunt u een kring volgers opbouwen, foto's en video's plaatsen en interacteren met klanten. Eigenlijk niet anders dan u met de Facebook-fanpage gewend bent. Google+ is in Nederland echter elf keer zo klein als Facebook. Waarom u toch serieus naar Google+ Local moet kijken? Uit onderzoek blijkt dat 97% van de consumenten op het internet zoekt naar lokale bedrijven. Verder voert Google het sociale en lokale aspect steeds verder door binnen zoekresultaten en diensten. Zorg dus dat u met uw bedrijf goed zichtbaar bent; niet alleen met uw site.

Gebruik Google Analytics. Waarom een vriend geen fan is. En: maak een contentkalender. Lees de online marketingtips van mei 2012.

2. Kijk uit voor de Google Penguin

Heeft u Google's Penguin al ontmoet? Als uw website tussen 24 en 27 april veel bezoekers heeft verloren waarschijnlijk wel. ‘Penguin' is de naam voor de nieuwe update waarmee Google de kwaliteit van zoekresultaten verbetert. De Penguin update, of Webspam update, pakt websites aan die trucjes uithalen om beter te ranken in Google of de zoekresultaten spammen. Denk aan sites die betalen voor links, veel links hebben vanaf websites van lage kwaliteit en websites die pagina's vullen met zoekwoorden waarop gescoord moet worden. Wat u onder meer kunt doen? Aanmelden bij de Google Webmaster Tool. Google heeft voor het uitvoeren van Penguin via deze dienst waarschuwingen gestuurd naar webmasters. Andere tip: maak uw inhoud deelbaar door er sociale buttons van bijvoorbeeld Share This bij te plaatsen. Dit levert niet alleen een groot bereik op, maar ook betrouwbare verwijzingen binnen sociale netwerken.

3. Maak een bedrijfspagina op LinkedIn

LinkedIn is met ruim 160 miljoen leden in 200 landen het grootste zakelijke sociale netwerk. In Nederland heeft LinkedIn ongeveer 3 miljoen gebruikers. Hoogstwaarschijnlijk hebben veel van uw zakelijke relaties een profiel op het netwerk. Om deze relaties betrokken te houden op uw bedrijf of organisatie kunt u een Company Page aanmaken. De bedrijfspagina geeft een overzicht van medewerkers, producten en/of diensten en vacatures. Relaties kunnen uw bedrijf volgen. Als u updates op de pagina plaatst, verschijnen die op het profiel van uw volgers, die het bericht weer verder kunnen verspreiden binnen hun netwerk. Google ziet LinkedIn als betrouwbaar medium wat een positieve invloed heeft op de positie van LinkedIn-pagina's binnen de zoekmachine. Zorg dus dat u de juiste zoektermen gebruikt zonder te spammen.

4. Tip: SEOmoz

SEOmoz is een bedrijf uit de VS dat geweldige software maakt voor zoekmachine optimalisatie (SEO). Via seomoz.org kunt u zich aanmelden als PRO member, waarna u een webapplicatie kunt gebruiken met een dozijn aan SEO tools, webinars (online seminar) en volledige toegang tot Open Site Explorer). Op het dashboard kunt u voor uw website een campagne aanmaken. SEOmoz laat vervolgens zien of er technische problemen zijn, hoe uw website scoort ten opzichte van concurrenten en wat de positie van uw site in Google en Bing is voor belangrijke zoekwoorden. Nieuwe tool is het Social Dashboard waarop de wijzigingen in interactie en verkeer via uw sociale media kanalen is te zien.

5. Optimalisatie voor YouTube

YouTube is na Google de grootste zoekmachine ter wereld. Begin 2012 keken bezoekers meer dan 4 miljard filmpjes per dag op YouTube, een onwaarschijnlijk aantal. Zie hier de bron. Inmiddels zal dit aantal weer gegroeid zijn. YouTube is van Google, dat de filmpjes integreert binnen de zoekresultaten. Als u geregeld filmpjes maakt voor uw bedrijf of organisatie raad ik aan deze op YouTube zetten. Denk bij het plaatsen na over belangrijke zoekwoorden waarop u gevonden wilt worden, zowel binnen YouTube als Google. Zet de zoekwoorden in de bestandsnaam, de titel, de omschrijving en voeg labels toe. Zorg ook nu dat u niet spamt.

In juli staat DagjeWeg.NL in het teken van Strand & Zand. Heeft uw bedrijf activiteiten met zand, of is zand een belangrijk element? DagjeWeg.NL heeft interessante posities om in de spotlights te staan binnen het thema. Bekijk de mogelijkheden. Bereik: 300.000 bezoekers.

Johannes Baas | www.verbaasdonline.nl

- Laatst gewijzigd: 2013-05-28 13:54:44 · Gepubliceerd: 19 juni 2012 - 216

Dit past bij 'Online marketingtips juni 2012'