archief oud artikel 13 juli 2012 Uit de dagelijkse gesprekken met klanten en relaties merk ik dat er veel vragen zijn over online rendement, sociale media-gebruik en zichtbaarheid op internet. Via de zakelijke nieuwsbrief geef ik u maandelijks 5 online marketingtips mee.
1. Gebruik social media tools
Omdat u kostbare tijd steekt in sociale media wilt u weten wat uw investering oplevert. Handige tools als Crowdbooster, Tweriod en Buffer helpen u daarbij en zorgen bovendien dat uw inzet efficiënter wordt. Crowdbooster geeft het bereik van uw berichten op Facebook en Twitter, laat zien hoe vaak uw posts gedeeld zijn en wie uw belangrijkste volgers en grootste fans zijn. Beste functie is de Facebook-planner, waarmee Crowdbooster de beste tijd bepaalt om een bericht te plaatsen. Uw bericht komt precies online op het moment dat uw meeste fans online zijn.
Tweriod doet eigenlijk hetzelfde: het laat zien op welke tijd u het beste kunt tweeten. Door de koppeling met Buffer kunt u op basis van Tweriod-gegevens een tijdsplanning maken voor uw tweet. Buffer laat vervolgens ook zien wat de respons op uw tweet is. Op socialmediaexaminer.com worden geregeld nieuwe tools getest.
2. Promoot berichten op Facebook
Nu Facebook op de beurs is, moet het meer omzet draaien. Dat doet Facebook onder meer door zijn advertentieprogramma uit te breiden. Eind mei dit jaar is de functie Promoted Posts uitgerold, waarmee paginabeheerders berichten goed zichtbaar in het nieuwsoverzicht van gebruikers kunnen plaatsen. Op die manier wordt het bereik groter en kunt u uw fans meer betrekken op uw activiteiten. Op uw pagina klikt u rechtsonder een bericht op het linkje ‘Promoten', waarna een venster verschijnt waar u een promotiebudget kunt instellen voor die dag van 5, 9, 13 of 17 euro. Het geschatte bereik wordt ook vermeld.
3. Koppel uw artikelen aan Google Plus
U heeft ze misschien al wel gezien: de hoofdjes bij zoekresultaten in Google. Sinds kort koppelt Google artikelen van websites aan Google Plus-profielen. Dit zal zorgen voor een hogere CTR, meer mensen naar uw website, omdat uw resultaten beter opvallen. De koppeling gaat niet vanzelf en is overigens alleen geschikt als u geregeld artikelen op uw site plaatst. U moet uw berichten aan uw Google Plus-profiel koppelen en uw Google Plus-profiel aan uw website. In een uitgebreid artikel op seoguru.nl leest u hoe de koppeling werkt. Google geeft in zijn helpomgeving ook een uitleg.
4. Sluit IP-adressen uit in Google Analytics
Google neemt de bezoeken vanaf uw eigen PC mee in zijn Analytics-resultaten. Als u vaak op uw website bezig bent, geeft dat een verkeerd beeld van uw statistieken. Hier is de oplossing. In Analytics kunt u IP-adressen uitsluiten voor uw site. Als u ingelogd bent, klikt u op de knop ‘Beheerder' rechts bovenin. Vervolgens klikt u op ‘Filters' en maakt u een ‘Nieuw filter' aan. Vul een naam in, laat bij filtertype ‘vooraf gedefinieerd' staan en kies ‘Uitsluiten, verkeer van IP-adressen, die gelijk zijn aan'. Vul vervolgens het IP-adres in en sla de gegevens op. Google laat uw bezoeken niet meer zien.
5. Verifieer uw Google Plus-bedrijfspagina
Laat Google zien dat uw Google Plus-pagina bij uw website hoort en andersom. Leg wederzijds links. Google geeft een uitleg hoe u dat kunt doen. Als u er niet uitkomt, vraagt u het even aan uw webmaster. Na de koppeling kunt u een verificatieaanvraag indienen bij Google, waarmee uw pagina een vinkje kan krijgen. U moet wel minimaal 1.000 volgers hebben.
Johannes Baas | www.verbaasdonline.nl
- Laatst gewijzigd: 2013-05-28 13:54:44 · Gepubliceerd: 13 juli 2012 - 177