archief oud artikel 24 oktober 2013 Cultuur Ede, Gelderland Jarenlang reisde Wibi Soerjadi met zijn eigen Bösendorfer Imperial 290 over de hele wereld. Ze waren onafscheidelijk. Zaterdag 26 oktober ontmoeten dezelfde soort concertvleugel en de pianogrootmeester elkaar weer in de Edesche Concertzaal.
"Sfeer is van wezenlijk belang"
De sfeer maakt de avond. Dat is de stellige overtuiging van Wibisono Augustinus Soerjadi. Sterker nog: de muziek wordt deels bepaald door de sfeer. “Met z'n allen creëer je de stemming tijdens een concert,†aldus Soerjadi. “Dat is het leuke van een live optreden. Het is geen cd-opname, ik communiceer op het moment zelf met de mensen.†Wel blijft een vleugel een vleugel, dus Wibi zit niet oog in oog met zijn publiek. “Daardoor kan een musicus afstandelijk overkomen. Als pianist zit je altijd een beetje verstopt op het podium. Er komt muziek uit die grote zwarte doos. Dat kan vervreemdend werken en ik wil juist dat mensen zich op hun gemak voelen."Na afloop ga ik met mensen in gesprek en signeer ik"Sfeer is van wezenlijk belang. Daarom vind ik het belangrijk om na afloop van het concert met de mensen in gesprek te gaan en te signeren. Zo zien ze dat ik ook maar gewoon een mens ben.†Het is een bewuste keus van de pianist om zo benaderbaar mogelijk te zijn. “Toch heeft een optreden in een grote zaal ook zijn eigen charme. Je moet daar altijd een beetje overdrijven. Maar na zo'n imposant concert verlang ik altijd weer naar een kleinschalige zaal.â€
Weerzien met magnifieke concertvleugel
De Edesche Concertzaal past dus prima bij Wibi Soerjadi. Hij is heel benieuwd hoe de muzikale reis daar gaat verlopen. Vooral omdat het een weerzien wordt met de magnifieke concertvleugel, de Bösendorfer Imperial 290. “Ik heb precies zo'n soort vleugel thuis staan,†vertelt Wibi. “Ik ken deze Bösendorfer dus als geen ander. Jarenlang ging ik er mee op tournee, door de hele wereld. Ik heb er veel cd's mee opgenomen. Maar in 2008 heb ik afscheid genomen van mijn 'Bösie' op het podium. Tenminste, hij staat nu nog in mijn studeerkamer, als herinnering.†De vleugel en de pianist zijn nog steeds aan elkaar verknocht.
Verrassingsdiner
Het concert op 26 oktober wordt anders ingevuld dan een gewoon concert. “Ik heb een nieuw concept bedacht,†vertelt Soerjadi enthousiast. “Het wordt een soort verrassingsdiner. Van tevoren vertel ik niet wat ik ga spelen, maar ik kondig zelf de stukken aan, of achteraf vertel ik er iets over. Als je van tevoren al weet wat er op het menu staat, dan denk je bij het voorgerecht al: hoe zou het toetje smaken? Dat is nu dus niet zo. Op die manier neem ik de mensen mee in het programma. Bij de salonconcerten bij mij thuis werkte dat heel goed. Het zorgt voor een andere beleving!â€
Naast pianist is hij ook componist. Een vrij klassieke componist, volgens zichzelf. Maar wel van deze tijd: “Ik wil graag de vele mogelijkheden van de vleugel laten horen. Daarom kies ik wel eens een soundtrack van een film uit en daar maak ik een transcriptie van. Ik maak er een orkestraal stuk van.†Een voorbeeld hiervan is de parafrase op The Lion King die de Disney-minnende muzikant schreef. “Klassiek, maar toch van deze tijd. Dat moet wel, want mensen hebben tegenwoordig een andere klankbeleving. Ook zijn ze meer ritmisch dan vroeger. Dat verwerk ik allemaal in mijn eigen muziek.â€
Amor en Psyche
Een tipje van de sluier voor het concert: Soerjadi speelt onder meer delen uit zijn eigen compositie Amor & Psyche, gebaseerd op de legendarische mythe. Deze compositie schreef Wibi tijdens zijn periode van plotseling gehoorverlies in 2009. Op een bijzondere manier heeft hij in die tijd de bekende legende verklankt: het verhaal over de koningsdochter Psyche en Cupido, de geliefden die niet voor elkaar bestemd waren.
Bij zijn componeerwerk neemt Soerjadi van alle grote componisten iets mee. “Ik heb hun muziek zo vaak gespeeld, dus van elk van hen zit er iets in.†Zijn favoriet, de Hongaarse Liszt, maar ook de Russen Rachmaninov en Prokofjev en de Franse Saint-Saëns komen terug in deze composities. De muziek komt onder Wibi's vaardige handen tot ongekend leven. Omdat hij daarbij graag de lagere registers gebruikt, lijkt de Bösendorfer 290 Imperial – met zijn negen extra toetsen – speciaal voor Wibi Soerjadi gemaakt.
Interview - Laatst gewijzigd: 2013-10-28 09:52:24 · Gepubliceerd: 24 oktober 2013 - 1107