door

Marina Baranova: De vleugel is de microfoon van mijn hart

Foto 1. Marina Baranova: "Ik probeer echt één te worden met het instrument." Foto: Persfoto

archief oud artikel 9 februari 2015 Cultuur Laren, Noord-Holland Pianiste Marina Baranova praat zoals ze speelt: gedreven, fijnzinnig en met hartstocht brengt ze haar gedachten onder woorden. Op Valentijnsdag deelt ze de mooiste romantische pianomuziek met haar publiek.

Dialoog met het instrument

In iedere zaal waar ze optreedt treft ze een andere vleugel. Hoe ze inspeelt en hoe ze gewend raakt aan het geluid van het instrument en de zaal is altijd weer anders. “Ik ga ervan uit dat de vleugel goed gestemd is”, vertelt de pianiste. “Het lijkt wel wat op de manier waarop je met een ander mens kennismaakt: je stelt vragen, probeert een dialoog op gang te brengen. Ik improviseer meestal wat en probeer zo te ontdekken welk verhaal de vleugel me vertelt. Op die manier probeer ik echt een te worden met het instrument.”

De energie verandert

Ze is zich ervan bewust dat het, als de zaal eenmaal is volgelopen met concertbezoekers, allemaal weer helemaal anders is. “Ik speel vooraf ook altijd iets van het programma van die avond. Helemaal alleen in een zaal, met de piano, is dat een bijna ‘heilig' gevoel. Daarna komen de mensen de zaal in, dat heeft gevolgen voor de akoestiek maar ook de sfeer, de energie, verandert. En dan, als alles perfect is, dan is het alsof je samen op een bergtop staat en van daaruit naar een prachtig landschap kijkt.”
Luister naar de romantische Bach-bewerkingen van wereldpianiste Marina Baranova, bestel tickets voor zaterdag 14 februari!

Hart en ziel

Een machtig instrument als een vleugel, en zeker de grote Bosendörfer die in Ede op het podium staat, vraagt heel veel techniek bij het bespelen. Is er dan nog ruimte om de muziek gevoelsmatig te beleven? “Oh zeker, pianospelen kost me helemaal geen moeite”, stelt ze met nadruk. “De vleugel is de microfoon van mijn hart en ziel, daarmee kan ik mijn gevoelens uiten. Bij het spelen probeer ik direct contact te leggen tussen mijn hart en de harten van de mensen die in de zaal zitten. Dat kan ik het beste met mijn vleugel, die begrijpt écht wat ik bedoel. Samen geven we dat door aan het publiek.”

Transcripties van Bach

De suggestie dat de Chaconne voor viool van Bach, of de Siciliano uit diens fluitconcert, ‘bewerkingen' zijn, bevalt haar allerminst. ‘Het zijn veeleer transcripties van de muziek die oorspronkelijk voor een ander instrument gecomponeerd is. In die Chaconne vroeg Bach eigenlijk het onmogelijke van de violist, het moest als een heel orkest klinken. Busoni, wiens transcriptie ik speel, maakt van de vleugel een orgel. Natuurlijk klinkt het anders, de vleugel is van na de tijd van Bach. De Siciliano is door pianist Wilhelm Kempf getranscribeerd voor solopiano. Ik heb het gevoel dat de boodschap, de kern, volledig overeind blijft en dat is voor mij belangrijk.”

De melodie maakt je wakker

Het zou denkbaar zijn dat ze zelf een transcriptie maakt, maar nog veel liever componeert ze oorspronkelijke muziek. “Ik heb zoveel melodieën in mijn hoofd. Als een melodie nog niet gecomponeerd is, nog alleen in je hoofd bestaat, dan maakt die je 's nachts wakker en laat je niet meer met rust.

Vuurvogel

“Ik heb een stuk gecomponeerd dat is geïnspireerd door een sprookje uit mijn jeugd. Het is een Oosters verhaal over de vuurvogel. Je mag hem niet aankijken, zijn licht zou je ogen verbranden. Met zijn zang kan hij mensen genezen en bij de aanblik van armoede huilt hij diamanten als tranen. Als je een veer van de vuurvogel vindt, dan brengt dat geluk. Als kind prikkelde het verhaal mijn fantasie en nu, als volwassene, is het voor mij een symbool van het lot, van de toekomst die niet te voorspellen is. Voor mij is het leven een zoektocht naar die gelukbrengende veer van de vuurvogel.”

Foto 2. "Bij het spelen probeer ik direct contact te leggen tussen mijn hart en de harten van de mensen die in de zaal zitten." Foto: Persfoto
Foto 3. Marina Baranova bij een eerder optreden in de Edesche Concertzaal. Foto: Edesche Concertzaal

Redactioneel - Laatst gewijzigd: 2015-02-10 11:33:55 · Gepubliceerd: 9 februari 2015 - 280

Activiteiten Edesche Concertzaal

Binnen enkele weken te bezoeken

Barry Douglas - Schuberts Impromptu's en Liszts magistrale Sonate - Wereldpianisten


De Ierse pianist Barry Douglas werd op slag wereldberoemd door in 1986 als eerste niet-Rus sinds Van Cliburn het gezaghebbende Tsjaikovski Internationaal Concours in Moskou te winnen. Deze...

Bernd van den Bos (piano) - Klassiekers van Queen - Licht Klassiek


Toppianist Bernd van den Bos tovert Freddie Mercury's rockhits om tot pure pianomagie. Met zijn enorme talent brengt Bernd een show waarvan het hart sneller gaat kloppen. Niet alleen speelt hij...

Lisa Jacobs & The String Soloists - Brahms' Tweede Strijksextet - Kamermuziek


Arnold Schönberg schreef het schitterende stuk Verklärte Nacht. Anders dan veel moderne muziek zit het vol mooie melodieën en warme samenklanken. Echt muziek om lekker bij weg te dromen. Het stuk...

Royal Wind Music - Meesterwerken van Sweelinck en Bach - Oude Muziek


Ervaar met blokfluitensemble The Royal Wind Music de tijdloze muziek van Jan Pieterszoon Sweelinck. Als de 'Orpheus van Amsterdam' heeft Sweelinck de Nederlandse muziekgeschiedenis voor altijd...

Quirine Viersen (cello), Thomas Beijer (piano) & The Trouts - Schuberts Forellenkwintet - Kamermuziek


Samen met pianist Thomas Beijer vormt celliste Quirine Viersen, met een aantal jonge talentvolle musici als violiste Hawijch Elders en contrabassiste Sasha Witteveen het pianokwintet The Trouts....

Raoul Steffani (bariton) & Severin von Eckardstein (piano) - Schuberts Die Schöne Müllerin - Liedrecital


Grenzeloze hartstocht en onvervuld verlangen, het zijn de ingrediënten voor een van de ontroerendste liedcomposities ooit geschreven: Schuberts Die schöne Müllerin. Een jonge molenaar wordt...

Later dit jaar

Abdel Rahman El Bacha - Chopins Grande Valse Brillante, Etudes en Nocturnes - Wereldpianisten


Sensueel, maar ook bezield en vurig. Het zijn zomaar wat woorden die bij je bovenkomen, wanneer je naar het sublieme spel luistert van Abdel Rahman El Bacha. De Libanese meesterpianist speelt...

Lavinia Meijer (harp) & Alma Quartet - Debussy, Glass, Arnalds - City Artist


De Edesche Concertzaal en de internationaal gevierde harpist Lavinia Meijer horen bij elkaar. Al tien jaar is ze een graag geziene gast op ons concertpodium. Dit seizoen is Lavinia op voorspraak...

Passieconcert - Bach & Stölzels passie 'Jesu deine Passion' - Apollo Ensemble - Oude Muziek


De zelden uitgevoerde passie 'Jesu deine Passion' van Bachs tijdgenoot Gottfried Heinrich Stölzel is een ware ontdekking. Het Apollo Ensemble schotelt je met dit stuk zes diepzinnige cantates voor...

Caspar Vos (piano), Niek Baar (viool) & Ella van Poucke (cello) - Brahms, Sjostakovitsj, Martin - Artist in residence


Wat hebben Johannes Brahms, Dmitri Sjostakovitsj en Frank Martin met elkaar gemeen? Alledrie wekken ze oude volksmuziektradities in hun stukken tot leven. Pianist en artist in residence Caspar Vos,...

Paul Lewis - Mozart, Beethoven, Brahms - Wereldpianisten


Voor de pianomuziek van Beethoven moet je bij meesterpianist Paul Lewis zijn. Zijn interpretaties ontvangen lovende kritieken in de internationale pers. tijdens dit pianorecital belicht hij zowel...