door

Marina en de liefde voor haar pannetje

archief oud artikel 25 februari 2014 Cultuur Edam, Noord-Holland Marina Eckhardt en haar muzikale wederhelft Svetlana Tratch hebben beide dezelfde mandoline, alleen is die van Marina een jaar jonger. ‘Ik heb mijn mandoline al 25 jaar, het was liefde op het eerste gezicht.' Uit dit oude en door de wol geverfde instrument tovert Marina de mooiste doorleefde klanken.

De Zeeuwse Marina Eckhardt groeide op in een muzikaal gezin, met een vader die gitaar speelde en een moeder die musiceerde op de mandoline. ‘Ik kan me niet herinneren dat ik een keuze had, maar op een gegeven moment ben ik gewoon meegenomen naar muziekles en kreeg ik een strenge juf die boos werd als ik het fout deed en die me een snoepje gaf als het goed ging. Ondanks dat pakte de muziek me echt. De mandoline heeft altijd al in me gezeten.'

Ouwetje

Marina en Svetlana Tratch, de andere helft van Duo Mandolino, maken zich inmiddels klaar voor een concertreis naar Italië. De beide dames zijn goed op elkaar ingespeeld, niet in het minst omdat ze beide hetzelfde merk mandoline hebben. ‘Dat is een leuke bijkomstigheid voor dit concert', vertelt Eckhardt, ‘de klanken sluiten naadloos op elkaar aan. Geen moderne mandolines voor mij! Ik gebruik ze wel voor mijn lessen in mijn eigen lespraktijk, maar op het podium laten ze me bijna altijd in de steek. Dan lijken ze te zeggen: Ho ho, niet zo hard spelen! Zo'n nieuw instrument moet eigenlijk eerst dertig jaar worden ingespeeld voor hij hetzelfde effect en dezelfde waanzinnige klank heeft als mijn ouwetje. Die wil ik natuurlijk in ere houden.'

Het publiek moet alle facetten van de mandoline meekrijgen vandaag: de verstilling en de barokke kant, maar ook het romantische en virtuoze karakter van het instrument. Ja, dat komt allemaal uit dat kleine instrument. Al is een mandoline ook maar een pannetje met een paar snaren', vertelt Marina. ‘Het is natuurlijk de musicus die zorgt voor de klanken, en de manier waarop je de tonen eruit weet te krijgen komt heel nauw.'

Raffaele Calace

Toch voelt Marina zich erg verknocht met haar ‘pannetje', die gebouwd werd door Raffaele Calace (1863-1934) uit Napels. De mandoline, uit 1933, komt uit een erfenis en de familie moest iemand zoeken die bij de mandoline zou passen. ‘Eerst ging ik met iemand anders mee om te kijken, maar het was voor mij liefde op het eerste gezicht. Het is een ouwetje, maar er zit zoveel klank in. We zijn nu onafscheidelijk.' En nog elke dag heeft Marina dat ‘wauw'-gevoel, als ze de eerste tonen aanslaat van haar mandoline.

‘Laat die klank maar hangen'

Tonen en klanken zijn over het algemeen erg belangrijk voor haar. Vroeger al, maar nu nog steeds. 'Ik houd er van om een klank te laten hangen. Laat die noot maar eens goed klinken! Mijn eigen leerlingen leer ik ook met bezieling te spelen. Eerst die liefde voor de klank, en in de gaten hebben wat je doet. Ik wil dat het mooi klinkt!'

Marina Eckhardt en Svetlana Tratch treden zaterdag 26 april op in de Edesche Concertzaal.
Onder andere het beroemde dubbelconcert van Vivaldi wordt gespeeld tijdens dit Koningsconcert.
Aanvang: 20:00 uur.
Entree: vanaf 20,00 euro. Studenten krijgen 25% korting.

Interview - Laatst gewijzigd: 2022-12-20 17:10:10 · Gepubliceerd: 25 februari 2014 - 464