door

Rembrandt hield niet van photoshoppen

Foto 1. Rembrandt, Zittend naakt vrouwelijke model, c. 1661, pen en penseel in bruine inkt, gouache, Chicago, Art Institute of Chicago

De naakte waarheid van Rembrandt, nu in het Rembrandthuis

archief oud artikel 8 februari 2016 Geschiedenis Amsterdam, Noord-Holland Wie het was, dat stond er in die tijd vaak niet bij. Maar alle kunstenaars schilderden naaktmodellen, ook de beroemde Rembrandt. Hij volgde samen met zijn leerlingen de trend, maar legde de naakte vrouwen wel iets anders vast dan andere schilders van die tijd. Hoe? Dat zie je in Rembrandts naakte waarheid, vanaf 12 februari 2016 in het Rembrandthuis.

De naakte waarheid

Waar nu Photoshop alle rimpels en vetrolletjes wegvaagt, zorgden de portretschilders in de tijd van Rembrandt met hun kwasten voor een perfecte wereld. Naaktmodellen werden zonder putjes, rimpels en vetkwabbetjes op doek vereeuwigd. Maar Rembrandt deed daar niet aan mee. Hij schilderde de vrouwen, doorgaans prostituees, precies zoals ze eruit zagen. Volgens het Rembrandthuis: "met hangende borsten, rimpels en plooiende buiken."

Zeldzame naaktstudies te zien

Hoe die modellen eruit zagen op het doek van Rembrandt is te zien in de tentoonstelling Rembrandts naakte waarheid van 12 februari tot en met 16 mei 2016 in Museum Het Rembrandthuis. Bezoekers krijgen door schilderijen, etsen en studies inzicht in de werkwijze van de grote meester. "'Er is een tekening bij, die al heel lange tijd niet gezien geweest is", vertelt Martijn Bosch van het Rembrandthuis. "Dit Zittend Vrouwelijk Naakt zal hierna ook lange tijd niet te zien zijn voor publiek. Deze tekeningen zijn heel erg kwetsbaar en daarom zijn ze er erg voorzichtig mee. Ze worden maar weinig uitgeleend."

Rembrandt als leermeester

Naast werk van Rembrandt is er in de expositie ook werk van zijn leerlingen te zien. In het atelier van de meester poseerden de leerlingen regelmatig naakt voor elkaar, pas later vroegen ze daar modellen voor. Museum Het Rembrandthuis gaat met de tentoonstelling verder door op de rol van Rembrandt als leermeester, zoals in de eerdere expositie Rembrandts Late Leerlingen. Onder Rembrandts leerlingen waren Govert Flinck, Jacob Adriaensz Backer en Abraham van Dijk. Wie ziet het verschil tussen de meester en de leerling?

Hedendaags naakt

Als een moderne Rembrandt werkt de Nederlandse fotografe Carla van de Puttelaar mee aan de expositie. Zij staat bekend om haar bijzondere 'Rembrandteske' manier van (naakt) fotografie. In aanvulling op Rembrandts naakte waarheid presenteert zij, geïnspireerd door de tentoonstelling, een nieuwe collectie foto's. Te zien in het auditorium van het Rembrandthuis.

Foto 2. Rembrandt, Jonge man, zittend op de grond, met één been uitgestrekt, 1646, ets en gravuur, 9.7 x 16.8 cm, Amsterdam, Museum Het Rembrandthuis
Foto 3. Rechts: Rembrandt, Vrouw met naakt bovenlichaam zittend bij een kacheltje, c. 1658, ets en droge naald, 22,8 x 18,7 cm, Amsterdam, Museum Het Rembrandthuis. Links: Jacob Adriaensz Backer, Zittend naakt vrouwelijke model, c. 1648, zwart en wit krijt op blauw papier, Cambridge, Fogg Art Museum, beloofde geschenk George and Maida Abrams.

Nieuws - Laatst gewijzigd: 2016-02-09 20:56:04 · Gepubliceerd: 8 februari 2016 - 873